'De Houtsnip' was in eerste aanleg een rechthoekig witgesausd stenen huis, met
donkergroen geschilderde 'Engelse' kleine-ruitjes-ramen met blinden, een met rode
oud-hollandse pannengedekt zadeldak met dakkapel en een luidklokje op de nok
van het dak. Het werd gebouwd op een vrij hoog duin. In die tijd waren de duinen
van de Westhoek nog blank, vrijwel onbegroeid. Pas in de jaren twintig werd
begonnen met het, eerst met helmgras en later met dennen, vastleggen van de
verwaaiende duinen. 'De Houtsnip' was dan (tok uit de verte goed te zien en bood
een vrij uitzicht over Westenschouwen, de duinen en de zeedijk. Het huis lag parallel
aan de toenmalige Duinweg, toen nog vanaf de Haavmansweg nog een karrenspoor.
Pas in de jaren dertig werd dit deel van de weg verbreed, bestraat en doorgetrokken
tot aan de rotonde. Met de bestrating veranderde ook de naam: na achtereenvolgens
Duinweg, Toledo'swegje, Provincialeweg en Hogeweg werd het Kraaijensteinweg.
Zicht op een nog leeg Westenschouwen. Rechtsvoor ligt bet hotel 'Zeelustin cle verte links 'De Abeelen
van de Belgische schilder Alphonse Blomme en rechtsachter 'De HoutsnipDaarachter is het dak van
"De Betgeend" te zien. Op het veld naast het hotel ligt thans de camping Duinoord. Er was nog geen
weg en geen rotondeca. 1929
Het verblijf op 'De Houtsnip' was naar huidige maatstaven 'licht Spartaans": water
leiding was er niet - die werd op Schouwen pas in 1930 aangelegd en pas in 1936 tot
Westenschouwen doorgetrokken - er werd water verzameld in een regenbak onder
het huis en later haalde een Nortonpomp het meest zuivere duinwater naar boven.
Ook de elektriciteit was er aanvankelijk niet. Verwarming was er niet anders dan met
een ijzeren "Godin"-haard in de zitkamer en ruggelings geplaatst een kolenfornuis
in de keuken. Gezellig brandende olielampen zullen aan de temperatuur en de sfeer
hebben bijgedragen. Pas in de jaren dertig kwamen de moderne voorzieningen naar
het huis. Naar oude gewoonte werd wanneer de Edzard en zijn vrouw zich op 'De
Houtsnip' bevonden de wimpel in de 'familiekleuren' rood-wit ("in rood een zilveren
keper met drie zilveren rechts uitvliegende meeuwen 2-1 geplaatst") in top gehesen
als teken van welkom, zoals op een der vroeger foto's ook nog is te zien.
96