Emile van J.J. Rousseau' worden bewaard voor de volgende keer. Uit latere inleidin gen blijkt een grote belangstelling van Hubregtse voor natuurkunde. Hij behandelt onderwerpen als: 'Het verband tussen neerslag en temperatuur' (aan de hand van publicaties van de Engelse natuurkundige Fyndal), 'Het onderwijs in de beginselen van de Kennis der Natuur', 'Een proeve van behandeling van het onderwerp lucht' (wordt duidelijk gemaakt door eenvoudige proeven). Hubregtse krijgt weinig bijval voor het stelselmatig behandelen van dit vak. Ook di dactische onderwerpen brengt hij in: 'Hoe behandel je breuken op de gewone la gere school?', 'In hoeverre mag men van onze leerlingen vergen dat zij een goed opstel maken?' (conclusie: wees zeer matig in je eisen), 'Hulpmiddelen bij het onderwijs' en 'Enige opmerkingen over de kunst van het lezen'. Beroering wekt Hubregtse met een lezing over Multatuli. De notulen van de bijeenkomst van 30 januari 1904 vermelden: 'Uit zijn werken toont spreker aan dat deze is profeet, boet prediker, voorstander van vereenvoudiging in taal en stijl en van grondig lezen. Te genstander van hoogmoed, dweperij en nog meer ondeugden enz. enz.' Een groot aantal pittige gezegden dat getuigenis aflegt van gloed en kracht der taal van Mul tatuli, alsook van zijn grote denkkracht wordt door spreker voorgelezen. De inlei ding wordt afgebroken wegens het vergevorderde uur. De volgende bijeenkomst het tweede deel. Teneinde uit te drukken dat niet alle leden instemmen met de ideeën van Multatuli, spreekt collega Barendse (schoolhoofd te Serooskerke) uit dat hij zich aan de voorgelezen stukken geërgerd heeft, waarmee de secretaris instemt'. 66 Schoolfoto uit 1899 met juffrouw Schilt en de meesters Hubregtse en Griep.

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2011 | | pagina 68