Emile van J.J. Rousseau' worden bewaard voor de volgende keer. Uit latere inleidin
gen blijkt een grote belangstelling van Hubregtse voor natuurkunde. Hij behandelt
onderwerpen als: 'Het verband tussen neerslag en temperatuur' (aan de hand van
publicaties van de Engelse natuurkundige Fyndal), 'Het onderwijs in de beginselen
van de Kennis der Natuur', 'Een proeve van behandeling van het onderwerp lucht'
(wordt duidelijk gemaakt door eenvoudige proeven).
Hubregtse krijgt weinig bijval voor het stelselmatig behandelen van dit vak. Ook di
dactische onderwerpen brengt hij in: 'Hoe behandel je breuken op de gewone la
gere school?', 'In hoeverre mag men van onze leerlingen vergen dat zij een goed
opstel maken?' (conclusie: wees zeer matig in je eisen), 'Hulpmiddelen bij het
onderwijs' en 'Enige opmerkingen over de kunst van het lezen'. Beroering wekt
Hubregtse met een lezing over Multatuli. De notulen van de bijeenkomst van 30
januari 1904 vermelden: 'Uit zijn werken toont spreker aan dat deze is profeet, boet
prediker, voorstander van vereenvoudiging in taal en stijl en van grondig lezen. Te
genstander van hoogmoed, dweperij en nog meer ondeugden enz. enz.' Een groot
aantal pittige gezegden dat getuigenis aflegt van gloed en kracht der taal van Mul
tatuli, alsook van zijn grote denkkracht wordt door spreker voorgelezen. De inlei
ding wordt afgebroken wegens het vergevorderde uur. De volgende bijeenkomst
het tweede deel. Teneinde uit te drukken dat niet alle leden instemmen met de
ideeën van Multatuli, spreekt collega Barendse (schoolhoofd te Serooskerke) uit dat
hij zich aan de voorgelezen stukken geërgerd heeft, waarmee de secretaris instemt'.
66
Schoolfoto uit 1899 met juffrouw Schilt en de meesters Hubregtse en Griep.