krijgen de ouders een 'oproeping' om voor de plaatselijke commissie te verschijnen.
Zo moeten in 1901 de ouders van Maria Pieternella v.d. W. zich verantwoorden voor
het zo nu en dan thuis houden van hun dochter. Zij moet dan plaatsvervangster van
de moeder zijn die uit werken gaat. De vader verklaart niet alleen de kost te kunnen
verdienen voor zijn gezin van zeven personen. In de volgende jaren zijn er geen
oproepingen. De werkzaamheden van de commissie bestaan alleen uit het houden
van één vergadering met een bestuursverkiezing en een bespreking van het jaarver
slag. In 1911 wordt nog vermeld dat de vader van Marinus K. een verklaring moet
geven voor het ongeoorloofde verzuim van zijn zoon. Hij verklaart dat de jongen
hem had wijs gemaakt dat hij van school was gejaagd en niet meer mocht terug
komen. Meester Hubregtse wijst K. erop dat hij eerst bij hem had moeten infor
meren, dan had hij de waarheid vernomen en was hij niet opgeroepen.
Naast het willekeurig (ongeoorloofd) verzuim is er het gewettigde verlof wegens
veldarbeid. In 1918 klaagt Hubregtse, sinds 1913 voorzitter, dat dit zg. landbouw-
verlof nog steeds storend op het (klassikale) onderwijs werkt. Deze vorm van onder
wijs is niet mogelijk als leerlingen vaak en langdurig wegblijven. Als in 1920 de
balans wordt opgemaakt, noemt de inspecteur van het Zeeuwse lager onderwijs het
schoolverzuim in grote delen van de provincie nog steeds 'schrikbarend hoog', met
name in de arrondissementen Hulst, Terneuzen, Goes en Tholen.
In zijn onderwijsperiode heeft meester Hubregtse ook de invoering van een aantal
nieuwe vakken meegemaakt. Zo wordt vanaf 1878 het vak nuttige handwerken
verplicht. Voor het geven van de handwerklessen worden, indien mogelijk, onder
wijzeressen aangesteld. Zo ook in Burgh. Als meester David de Witt, in 1881 als
tweede leerkracht aangesteld, na twee jaar vertrekt, besluit de gemeenteraad een
oproep te doen voor een onderwijzeres. Op 7 november 1883 wordt mejuffrouw
A.A.H. Schilt, dochter van de plaatselijke predikant benoemd. Zij zal de school tot
1924 trouw blijven. Haar handwerklessen worden door ouders en meisjes al gauw
gewaardeerd, vooral door de toepasbaarheid van de geleerde technieken in het
huisgezin: knopen aanzettenLkousen breien en stoppen en kleding verstellen e.d.
69
Les in de vrije en orde-oefeningen der gymnastiek op het terrein achter de school.