Adviezen en voorschriften van alle kanten
Een dag later op 18 april schreven B. en W. van Zierikzee aan Van Pagé dat ze advies
zouden gaan vragen aan de Vereniging voor Rookvrij Stoken. Ook wilden ze van hem
weten wat voor type locomobiel hij wil aanschaffen, welke stookinrichting er gebruikt
zal worden, hoe hoog de schoorsteen zou worden en welke brandstoffen hij van plan
is te gebruiken. Inmiddels had de brandweer zijn oordeel geveld. Men had geen
bezwaar tegen het plan mits A: de houten schotten worden vervangen door muren. B:
de betonvloer vijftien centimeter beneden het fundament zou worden gemaakt om te
voorkomen dat bij een ongeluk pek of teer naar buiten kon vloeien. C: de pijp van de
locomobiel voldoende kan worden afgedekt, zodat eventuele vonken niet worden
verspreid. D: er geen vergunning zou worden verleend om op het terrein petroleum
op te slaan.
Van Pagé schreef op 22 april als antwoord dat het een Lanz Locomo zal worden en
de vuurinrichting een roostervuur, een Kudlitz- of Wiltonrooster. De schoorsteen
zal een diameter krijgen van ongeveer 30 centimeter en ongeveer 10 meter boven
het peil uitsteken (waarschijnlijk bedoelde hij dat de totale hoogte 10 meter zou
worden). Als brandstof zal dienen datgene wat door de Rijkskolendistributie zal
worden toegewezen. De Vereniging voor Rookvrij Stoken antwoordde al op 26 april:
"Zo'n lage schoorsteen, gecombineerd met een aangeblazen vuur en gebruik van de
tegenwoordige brandstof geeft zeer veel overlast. Er ontstaat een soort regen van
fijne cokesdeeltjes. In een open veld is dit geen bezwaar, maar in de bebouwde kom
zeer veel. De schoorsteen moet minstens 30 meter hoog worden en voorzien van
een asvanger, welke minstens twee maal per week moet worden geleegd." Een dag
83
Oude Haven zuidzijde, met tussen de huizen de ingang van de Pottebakkersstraat. Het huis met het
erkertje werd indertijd bewoond door P.M. Panny, aannemer en van 1937 tot 1943 gemeente
bouwmeester. (Collectie L.E. Blikman).