Adviezen en voorschriften van alle kanten Een dag later op 18 april schreven B. en W. van Zierikzee aan Van Pagé dat ze advies zouden gaan vragen aan de Vereniging voor Rookvrij Stoken. Ook wilden ze van hem weten wat voor type locomobiel hij wil aanschaffen, welke stookinrichting er gebruikt zal worden, hoe hoog de schoorsteen zou worden en welke brandstoffen hij van plan is te gebruiken. Inmiddels had de brandweer zijn oordeel geveld. Men had geen bezwaar tegen het plan mits A: de houten schotten worden vervangen door muren. B: de betonvloer vijftien centimeter beneden het fundament zou worden gemaakt om te voorkomen dat bij een ongeluk pek of teer naar buiten kon vloeien. C: de pijp van de locomobiel voldoende kan worden afgedekt, zodat eventuele vonken niet worden verspreid. D: er geen vergunning zou worden verleend om op het terrein petroleum op te slaan. Van Pagé schreef op 22 april als antwoord dat het een Lanz Locomo zal worden en de vuurinrichting een roostervuur, een Kudlitz- of Wiltonrooster. De schoorsteen zal een diameter krijgen van ongeveer 30 centimeter en ongeveer 10 meter boven het peil uitsteken (waarschijnlijk bedoelde hij dat de totale hoogte 10 meter zou worden). Als brandstof zal dienen datgene wat door de Rijkskolendistributie zal worden toegewezen. De Vereniging voor Rookvrij Stoken antwoordde al op 26 april: "Zo'n lage schoorsteen, gecombineerd met een aangeblazen vuur en gebruik van de tegenwoordige brandstof geeft zeer veel overlast. Er ontstaat een soort regen van fijne cokesdeeltjes. In een open veld is dit geen bezwaar, maar in de bebouwde kom zeer veel. De schoorsteen moet minstens 30 meter hoog worden en voorzien van een asvanger, welke minstens twee maal per week moet worden geleegd." Een dag 83 Oude Haven zuidzijde, met tussen de huizen de ingang van de Pottebakkersstraat. Het huis met het erkertje werd indertijd bewoond door P.M. Panny, aannemer en van 1937 tot 1943 gemeente bouwmeester. (Collectie L.E. Blikman).

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2011 | | pagina 85