uitbreidingsplannen aangekondigd, zowel de kantine als de fabrieksruimte zullen worden vergroot en dat is hard nodig. Ondertussen is het personeelsbestand ge groeid tot 183 mensen. Ook doet het bedrijf nog een experimenteel uitstapje door het fabriceren van een ander product. De corebusiness, dieselmotoren gaat overigens gewoon door. In fe bruari van 1967 heeft Smit Bolnes een primeur met het voltooien van een demon teerbare cutterzuiger voor een opdrachtgever in Italië. Het bijzondere aan deze cut terzuiger met de naam Giant is dat hij niet kan varen, maar als het ware loopt met zogenaamde spud-palen. In het researchstation zijn inmiddels gedurende anderhalf jaar proeven genomen om het vermogen van de dieselmotoren te optimaliseren. Technisch gezien wordt een enorme stap voorwaarts gemaakt en het resultaat is verbluffenci. In genoemde periode wordt het vermogen per cilinder maar liefst verhoogd van 185 naar 240 PK. Ook de orderportefeuille blijft goed gevuld. In maart 1967 wordt gemeld dat er drie 20-cilinder motoren door de Holllandse Aannemings Maatschappij (HAM) via IHC en twee 10-cilinder motoren door Smith-Dock zijn besteld. In september van dat zelfde jaar wordt nog eens een order ontvangen voor twee scheepsmotoren van 1600 PK. Opdrachtgever is de NV Tankvaart te Rotterdam. De motoren zullen geplaatst wor den in twee chemicaliënschepen, die door de NV Scheepsbouwwerf v.h. De Groot en Van Vliet te Slikkerveer worden gebouwd. Het bedrijf verwerft zich steeds meer een gewaardeerde plaats in de eilandelijke sa menleving. In juli binden gedurende twee weken een 12-tal schaakmeesters en zelfs -grootmeesters de strijd aan in de door de directie ter beschikking gestelde kantine van Smit Bolnes in het kader van het Nederlandse schaakkampioenschap. Het is voor de eerste keer dat dit kampioenschap buiten de grote centra wordt gehouden. In 1968 gaan de zaken nog steeds voor de wind. Het bedrijf treedt toe tot de product groep "Bagger". Dat klinkt weliswaar nogal negatief, maar dat is het in dit geval niet. De productgroep is opgericht door de raad van bestuur van IHC-Holland en deze productgroep wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, de verkoop en de pro ductie van baggermateriaal en aanverwante producten. Naast Smit Bolnes behoren de volgende bedrijven tot de bewuste groep: Smit - Kinderdijk, Smit engineering NV, NV Scheepsbouwwerf en Machinefabriek De Klop en het controlelaboratorium M.T.I. te Delft. In augustus en september van dat jaar worden via advertenties weer volop bankwer kers en monteurs geworven. In januari en februari van het volgende jaar worden eveneens monteurs gevraagd. In een ingezonden brief in de Zierikzeesche Nieuwsbode van 11 april 1969 meldt een lezer het volgende: "Smit Bolnes is een van de gelukte bedrijven die naar Zierikzee kwamen in bet kader van de na-rampse industralisatie. Een klein schoonheids vlekje op dit bedrijf, vinden wij - met vele anderen - het nachtelijk proefdraaien van gereed gekomen motoren,Nieuwe motoren moeten proefdraaien, dat is een klare zaak, maar moeten ze - vooral in het havenkwartier - zo slaapver- storend proefdraaien? Het zou heel prettig zijn als hier wat op kon worden gevonden. Niet allemaal rozengeur en maneschijn dus rond het bedrijf. Diezelfde maand meldt de krant het plotseling overlijden van de adjunct-directeur de heer G. van Weelden. Naast zijn leidinggevende functie in het bedrijf was hij ook binnen korte tijd geheel ingeburgerd in de Zierikzeese gemeenschap. Zo was hij raadslid en bekleedde hij ook de functie van ouderling en kerkvoogd in de Nederlands Hervormde kerk. 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 108