vermogen bereiken van 480 PK per cilinder. De hele scheepvaartwereld wordt tij dens de demonstratiedagen uitgenodigd dit novum te komen aanschouwen-. Dit speciale gebeuren wordt nog spectaculairder doordat de bezoekers met een grote helikopter in chartervluchten naar het bedrijf worden gebracht. Men is trots op de vinding en aan de PR, en daardoor ook aan de belangstelling, ontbreekt zoals ge woonlijk niets. Na het overlijden van de heer Burck wordt het directeurschap tijdelijk waargenomen door drs. G.W. Dreijer. In april 1972 krijgt Smit Bolnes weer een nieuwe directeur in de persoon van de heer ir. W.A. Terwogt. In mei worden belangstellende eiland bewoners door middel van een grote advertentie weer uitgenodigd om het bedrijf te komen bekijken. Op deze manier kan aan het publiek weer eens getoond worden hoe goed het gaat in het bedrijf. De eerste resultaten van de charmeoffensieven zijn snel merkbaar. Begin juni ont vangt het bedrijf een belangrijke order voor de levering van twee 14-cilinder HDK- motoren, bestemd voor een Scandinavische veerboot die in het toenmalige West- Duitsland gebouwd wordt. Eind juni komt daar nog eens een grote order bij van niet minder dan acht 8-cilinder H.D.K.-motoren. Deze motoren zijn bestemd voor plaat sing in een viertal zeesleepboten. Smit Bolnes heeft met de ontwikkeling van de nieuwe motor dus duidelijk haar basis verbreed. Met zo'n goed gevulde orderportefeuille is het niet vreemd dat er weer advertenties geplaatst worden met de leus: "Vaklieden vinden een aantrekkelijke job bij Smit Bolnes te Zierikzee". Aan het einde van datzelfde jaar worden nog eens vier 6-cilindermotoren (HDK) door een Chinese National Machinery Import and Export in Peking besteld. Het is overduidelijk dat de HDK-motor in de belangstelling staat van de scheepvaartwereld. Het bijzondere aan deze HDK-motor is het kruishoofdsysteem. Dit systeem heeft een zeer effectieve scheiding tussen carter en verbrandingsgedeelte. Hierdoor is de motor bij uitstek geschikt voor het gebruik van zware brandstoffen. In februari 1973 is inmiddels een twintigtal van dergelijke motoren over de hele we reld verkocht. In juni van dat jaar komen daar nog eens vier motoren bij voor een eerder in dit artikel genoemde Chinese opdrachtgever. In de Nieuwsbode van 5 juli verschijnt het bericht dat Smit Bolnes ook motoren gaat bouwen voor viskotters. Een dag later meldt de directie echter in een ingezonden stuk dat dit bericht onjuist is. Ook dit jaar is een opperbest jaar voor het bedrijf. Half juli staan er niet minder dan 25 motoren in het orderboek, terwijl er op basis van onderhandelingen met werven en reders binnen zeer korte tijd op nieuwe orders mag worden gerekend. Welnu die verwachting wordt snel bewaarheid. Eind juli, juist voor de bedrijfsvakan- tie, worden nog eens zes motoren besteld en in augustus komt daar nog eens een recordbestelling van 22 stuks bij! Hiermee is er werk voor het bedrijf tot begin 1975. Op een of andere manier lukt het niet om onder de lokale bevolking voldoende vak lieden te werven om al die orders op tijd gereed te maken. In september luidt de tekst van een grote advertentie: "Frezers en draaiers, plaatwerkers, elektrisch lassers en dieselmonteurs op Schouwen-Duiveland wacht u een goede toekomst." In oktober biedt Smit Bolnes emplooi aan 190 werknemers en er heerst een bij zonder hoge bedrijvigheid in de fabriekshallen. Een flink aantal motoren verkeert in verschillende fasen van aan- en afbouw. Dat betekent dat alle afdelingen, zoals de plaatwerkerij, de lasafdeling, de machinale bewerking en de montageafdeling op volle toeren werken. In november wordt er, naar aanleiding van de presentatie op de Europort Tentoon- 108

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 110