Wat al geruime tijd als gerucht binnen en bui ten het bedrijf circuleerde, blijkt op realistische feiten te berusten. Het ziet ernaar uit dat Smit Bolnes in Zierikzee gaat sluiten. In een offi cieel communiqué van de directie van IHC Holland wordt deze bittere tijding als volgt ver woord: "IHC- Holland vreest dat niet kan worden ontkomen aan beëindiging van de motorenfabrikage. Aangegeven wordt dat de orderontvangsten dusdanig teruglopen dat de continuïteit van het bedrijf wordt bedreigd. De klap van deze berichtgeving komt als een mokerslag aan bij de bevolking van Schouwen-Duiveland. Smit Bolnes is tenslotte de grootste industrie op het eiland waar men op dat moment werk biedt aan 205 personeelsleden. Op middellan ge termijn en op lange termijn is er voor het bedrijf geen perspectief meer. Als stevige fac tor in de regionale werkgelegenheid zal Smit Bolnes dus verloren gaan. Wel wordt toegezegd dat IHC zal proberen de sociale ge volgen voor het personeel zoveel mogelijk te beperken. Men streeft ernaar om zo veel mogelijk werknemers werk aan te bieden bij andere werkmaatschappijen bin nen het concern. Het bedrijf zal overigens niet onmiddellijk worden gesloten. Eerst zullen de lopende orders worden afgewerkt. Met betrekking tot de levering van onderdelen en de serviceverlening worden passende maatregelen getroffen. Alle werknemers en ook de vakbonden worden op de hoogte gebracht van de ont wikkelingen. Dat IHC erin zal slagen om vervangende arbeid te creëren in deze economisch gezien toch al zware tijd, lijkt een utopische gedachte. Op een roerige voorlichtingsavond voor personeel en vakbonden wordt van werkne merszijde forse kritiek geuit aan het adres van IHC, maar ook aan de vakbonden. De ondernemingsraad van het bedrijf heeft al een aantal jaren naar beide instanties signalen afgegeven over zaken die fout dreigen te lopen. Volgens een van de werk nemers, de heer Verkerk (werkbaas), was een van de oorzaken van de nu ontstane situatie het feit dat destijds de mannen met echte motorkennis aan het bedrijf zijn ontvallen. Voorts meldt de heer Verkerk dat andere mensen op het toneel kwamen en de echte technische mensen de deur uit gingen. Ook is er niets gedaan aan verdergaande ontwikkeling en research. Andere werknemers geven aan dat de slechte situatie bij het bedrijf te wijten is aan de mislukte ontwikkeling van de HDK-motor. Deze ontwikkeling is funest geweest voor Smit Bolnes omdat deze motoren te veel kinderziektes blijken te vertonen. Ook is men er op de werkvloer van overtuigd dat de Smit Bolnes-motoren door hun hoogte moeilijk te plaatsen zijn in vaartuigen. Door toepassing van het kruis- kopsysteem zijn de S&B-motoren hoger dan die van de concurrenten. Die conclusie wordt getrokken op basis van het feit dat men tekeningen van vaar tuigen van IHC heeft ontdekt, waarin MAN-motoren zullen worden geplaatst. Er wordt een stakingsdag uitgeschreven op vrijdag 17 oktober 1975. Op die dag zullen alle werknemers het werk neerleggen. Er wordt de dag ervoor nog heftig onderhan- 110 Geen motoren meer, dan maar een kraan voor IHC bouwen. (collectie P. de Meij Burgh-Haamstede)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 112