Wat al geruime tijd als gerucht binnen en bui
ten het bedrijf circuleerde, blijkt op realistische
feiten te berusten. Het ziet ernaar uit dat Smit
Bolnes in Zierikzee gaat sluiten. In een offi
cieel communiqué van de directie van IHC
Holland wordt deze bittere tijding als volgt ver
woord: "IHC- Holland vreest dat niet kan
worden ontkomen aan beëindiging van de
motorenfabrikage.
Aangegeven wordt dat de orderontvangsten
dusdanig teruglopen dat de continuïteit van
het bedrijf wordt bedreigd. De klap van deze
berichtgeving komt als een mokerslag aan bij
de bevolking van Schouwen-Duiveland. Smit
Bolnes is tenslotte de grootste industrie op
het eiland waar men op dat moment werk
biedt aan 205 personeelsleden. Op middellan
ge termijn en op lange termijn is er voor het
bedrijf geen perspectief meer. Als stevige fac
tor in de regionale werkgelegenheid zal Smit
Bolnes dus verloren gaan. Wel wordt toegezegd dat IHC zal proberen de sociale ge
volgen voor het personeel zoveel mogelijk te beperken. Men streeft ernaar om zo
veel mogelijk werknemers werk aan te bieden bij andere werkmaatschappijen bin
nen het concern.
Het bedrijf zal overigens niet onmiddellijk worden gesloten. Eerst zullen de lopende
orders worden afgewerkt. Met betrekking tot de levering van onderdelen en de
serviceverlening worden passende maatregelen getroffen.
Alle werknemers en ook de vakbonden worden op de hoogte gebracht van de ont
wikkelingen. Dat IHC erin zal slagen om vervangende arbeid te creëren in deze
economisch gezien toch al zware tijd, lijkt een utopische gedachte.
Op een roerige voorlichtingsavond voor personeel en vakbonden wordt van werkne
merszijde forse kritiek geuit aan het adres van IHC, maar ook aan de vakbonden.
De ondernemingsraad van het bedrijf heeft al een aantal jaren naar beide instanties
signalen afgegeven over zaken die fout dreigen te lopen. Volgens een van de werk
nemers, de heer Verkerk (werkbaas), was een van de oorzaken van de nu ontstane
situatie het feit dat destijds de mannen met echte motorkennis aan het bedrijf zijn
ontvallen. Voorts meldt de heer Verkerk dat andere mensen op het toneel kwamen
en de echte technische mensen de deur uit gingen. Ook is er niets gedaan aan
verdergaande ontwikkeling en research.
Andere werknemers geven aan dat de slechte situatie bij het bedrijf te wijten is aan
de mislukte ontwikkeling van de HDK-motor. Deze ontwikkeling is funest geweest
voor Smit Bolnes omdat deze motoren te veel kinderziektes blijken te vertonen.
Ook is men er op de werkvloer van overtuigd dat de Smit Bolnes-motoren door
hun hoogte moeilijk te plaatsen zijn in vaartuigen. Door toepassing van het kruis-
kopsysteem zijn de S&B-motoren hoger dan die van de concurrenten.
Die conclusie wordt getrokken op basis van het feit dat men tekeningen van vaar
tuigen van IHC heeft ontdekt, waarin MAN-motoren zullen worden geplaatst.
Er wordt een stakingsdag uitgeschreven op vrijdag 17 oktober 1975. Op die dag zullen
alle werknemers het werk neerleggen. Er wordt de dag ervoor nog heftig onderhan-
110
Geen motoren meer, dan maar een kraan
voor IHC bouwen.
(collectie P. de Meij Burgh-Haamstede)