een nieuwe gegadigde: de Noorse motorenfabriek Wichmann. De vakbonden vragen
het personeel op een bijeenkomst toestemming om onderhandelingen te mogen
beginnen voor een eventuele overname met de bedrijven MAK en Wichmann. Het
personeel geeft bijna voltallig de gevraagde toestemming om met beide bedrijven
simultaan te onderhandelen. Wel eist het personeel dat voor ieder verstrekkende
beslissing contact moet worden opgenomen met de ondernemingsraad.
In de tweede week van juni laat IHC de directie van Smit Bolnes weten dat het
toegezegde gesprek over de hoofdlijnen van een sociaal plan niet door zal gaan. De
directie had om dat gesprek gevraagd. De vakbonden willen echter eerst de ontwik
kelingen met betrekking tot eventuele overname door MAK of Wichmann afwachten.
De vakantie komt in zicht en de allerlaatste in order staande motor wordt afgeleverd.
Is het nu echt over en uit? Een grote kop in de Zierikzeesche Nieuwsbode van 17 juni
belooft niet veel goeds: "De mogelijkheid tot sluiting van Smit Bolnes is levens
groot aanwezig." Nu de twee gegadigden voor overname van het bedrijf afzien, zitten
de nog overgebleven werknemers - een substantieel aantal heeft al de biezen gepakt
- in zak en as. Het slechte nieuws is door IHC naar buiten gebracht. De vakbonden
zijn wederom zeer ontstemd over de premature actie van IHC.
De heer C. Lems, voorzitter van de ondernemingsraad van Smit Bolnes, meldt
moedeloos dat alle strijd nu kennelijk echt voor niets is geweest. De burgemeester
vindt het door IHC uitgebrachte nieuws onbegrijpelijk. Een paar dagen eerder heeft
namelijk een bespreking plaatsgevonden op het stadhuis tussen: de adviescommis
sie van Smit Bolnes, ETI - Zeeland, vertegenwoordigers van het Ministerie van
Economische Zaken en provinciebestuurders. Op deze bijeenkomst is juist gespro
ken over de mogelijkheid van voortbestaan van het bedrijf. Nog steeds zijn de onder
handelingen met het Noorse Wichmann in volle gang en wellicht kan Smit Bolnes
met steun van het Rijk, de provincie en de eilandelijke gemeentes op de been wor
den gehouden. Burgemeester De Meester uit dan ook zijn verontwaardiging.
Een dag later, het is dan 18 juni, komt de plaatselijke pers met de volgende kop:
"IHC speelt paniekvoetbal. Werknemers Smit Bolnes vechten verder voor behoud
motorenfabriek Zierikzee.Het bericht gaat verder met de mededeling dat duidelijk
geworden is dat IHC het erop aanstuurt om zo snel mogelijk met de werkmaatschap
pij te kappen. Men wil dit kennelijk zo snel regelen want de week daarop zal in
Rotterdam een aandeelhoudersvergadering worden gehouden en kennelijk wil men
daar laten weten dat het gelukt is Smit Bolnes te dumpen.
De rol die IHC speelt wordt door velen tot op de bodem afgekraakt. Burgemeester
De Meester haalt fel uit: "Ik heb hier geen goed woord voor over en ik moet zeggen
een slechte smaak te hebben overgehouden na mijn contacten met de directie van
IHC." Ir. Van der Baan, van Smit Bolnes, herinnert eraan dat IHC in feite al vanaf
juni 1975 werkt aan wat wordt genoemd "de afbouw" van het bedrijf in Zierikzee.
Inmiddels heeft aannemer weg- en waterbouw de heer C.A. van Oord uit Haamstede
zich opgeworpen als pleitbezorger. I lij meent dat er iets onherstelbaars aan het ge
beuren is en zegt dat er iets fundamenteel mis is. Hij ziet wel degelijk mogelijkheden
voor het bedrijf en zegt zich te willen opstellen als een constructief idealist, overigens
zonder financiële interesse.
De heer drs. M.C. Verburg, directeur van het Economisch Technologisch Instituut Zee
land, vindt dat IHC niet de publieke verantwoordelijkheid in acht heeft genomen, ter
wijl het bedrijf met overheidssteun van start is gegaan. Het protestgeluid van de diverse
personen en instanties verhoogt in sterke mate de saamhorigheid en opent toch weer
perspectieven om te proberen de contacten met het Noorse Wichmann te hervatten.
115