De gemeenteraad neemt een motie aan, bestemd om voorgelezen te worden op de aandeelhoudersvergadering van 24 juni, waarin de Raad van Bestuur van IHC wordt gevraagd de mogelijkheden die Wichmann eventueel biedt, te blijven onderzoeken. Op de bewuste aandeelhoudersvergadering wordt bekend dat het verlies van Smit Bolnes inmiddels twaalfmiljoen gulden bedraagt. De vergadering vraagt vervolgens begrip van het College van Burgemeester en Wethouders van Zierikzee voor de on mogelijkheid om het bedrijf met dergelijke verliezen voort te zetten. Hierdoor zou de continuïteit van het hele IHC-concern enorme risico's lopen. Een dag later komt via het ANP het bericht van de Raad van Bestuur van IHC dat er voor het personeel een sociaal plan gereed ligt: vanaf heden wordt aan personeelsle den de gelegenheid geboden hun belangstelling voor binnen IHC bestaande vacatu res kenbaar te maken! Een nader plan zal door IHC en vakbonden in de komende weken worden uitgewerkt. Op 26 juli meldt de Zierikzeesche Nieuwsbode uiteinde lijk met grote kop: "DEZE WEEK ONTSLAGAANVRAAG PERSONEEL SMIT BOLNES". Het bericht gaat verder dat in de loop van de week voor 80 tot 90 van het inmiddels tot 160 gedaalde aantal personeelsleden bij het arbeidsbureau in Zierikzee een ont slagaanvrage zal worden ingediend. Daarmee komt dan toch echt het definitieve einde van de scheepsmotorenfabriek in zicht. Het gepresenteerde sociaal plan komt ondanks de treurnis onder het personeel niet slecht over. Maar het blijft toch bij een doekje voor het bloeden. Ontslagen personeel van 55 jaar en ouder zal een gegaran deerde uitkering van 100% van het laatst genoten salaris tot het bereiken van de 65-jarige leeftijd ontvangen. In officiële stukken in het Archief van Schouwen- Duiveland is echter sprake van een uitkering van 80%. Een deel van het overgebleven personeel zal zich gaan bezig blijven houden met servicediensten aan de geleverde motoren. Met een aantal personeelsleden wordt op dat moment gedurende een korte periode nog gewerkt aan een aantal opdrach ten van IHC. Het betreft hier onder andere de fabricage van pontons. Het maken van motoren is dan al gestopt. Op 15 december meldt de directie van IHC-Holland dat de serviceafdeling zal worden overgeplaatst naar Kinderdijk. Slot Helaas is Smit Bolnes geen lang leven beschoren geweest. Wanneer ik de bericht geving goed gelezen heb en de verdere berichten juist heb geïnterpreteerd, is het bedrijf onder andere ten ondergegaan aan ambitie. Het moest meer, beter, sneller, krachtiger.In 1954 schreef de Vlaamse auteur Max Dendermonde de boeiende roman 'De wereld gaat aan vlijt ten onder'. Welnu, ook Smit Bolnes ging enigszins aan vlijt, in verschillende uitingsvormen, ten onder. Maar na bijna 40 jaar vindt men nog wel wat terug van dit eens zo florerende bedrijf. Op de Stads- en Commerciewerf in Zierikzee valt nog een werkende Smit Bolnes motor te bewonderen. Het exemplaar is door een aantal oud-werknemers van Smit Bolnes voor de schroothoop behoed en in gloednieuwe staat teruggebracht. In mei 2010 meldt het maritieme blad Schuttevaer dat op dat moment nog ongeveer 300 schepen uitgerust zijn met Smit Bolnes-motoren. IHC Parts en Services, onder deel van IHC Merwede en W rtsil Netherlands zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van life cycle support voor Bolnes- en Smit Bolnes-motoren. Smit Bolnes bestaat al lang niet meer, maar de motoren zullen dus nog wel een tijdje meegaan. In dit artikel wordt in aanvang reeds gemeld dat de schets van de historie van Smit Bolnes onder andere is gebaseerd op een onderzoek aan de hand van krantenberich ten uit het land en voornamelijk uit de regio. Dat betekent dat de informatie in veel 116

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 118