Een 12-cylinder proefmotor werd gebouwd maar te kort beproefd. Desondanks werden deze HDK-motoren al volop verkocht, mede onder de vlag van de IHC. De voorziene 5000-uurproefdraaien werd bekort tot 500 i.v.m. de hoge brandstof kosten, waarvoor IHC geen extra krediet wilde geven. "Het ging toch om een opge friste motor.Al op de proefstand scheurden cylinderdeksels, verbrandden uitlaat kleppen, de hoge spoeldruk veroorzaakte water, enz. De afgeleverde motoren gaven dezelfde problemen. Klachten en claims waren vele. Biutenlandse klanten lieten gerechtelijk beslag leggen op S&B, wat dan door middel van door IHC ver strekte bankgaranties werd opgeheven. De nood steeg zo hoog dat S&B zich bij de Kamer van Koophandel liet uitschrijven: OPGEHEVEN. De daarna gevoerde onderhandelingen met vakbonden, gemeente,mogelijke red ders, fantasten, waren niet meer dan spiegelgevechten, IHC wilde zijn werkmaat schappij liever niet failliet laten gaan, zij hadden al genoeg problemen in de V.S. de goede naam van de IHC had reeds teveel geleden. S&B werd gesloten, IHC be taalde de afvloeiingsregeling en liet de afdeling Parts Services van Smit-Kinder dijk de service uitvoeren. Bronnen 118 Al tientallen jaren prijkt een andere naam op het oorspronkelijke gebouw van Smit Bolnes, (foto Rob van Leeuwen 2012) Zierikzeesche Nieuwsbode, jaargangen I960 -1977. Provinciale Zeeuwse Courant, jaargangen I960 -1977. Landelijke dagbladen, 1975-1976. Gemeentearchief Schouwen-Duiveland (GASD), dosssier 0153, Motorenfabriek Smit-Bolnes te Zierikzee. Interviews De heer G.C. de Jong te Burgh-Haamstede De heer P. de Meij te Burgh-Haamstede

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 120