Een 12-cylinder proefmotor werd gebouwd maar te kort beproefd. Desondanks
werden deze HDK-motoren al volop verkocht, mede onder de vlag van de IHC.
De voorziene 5000-uurproefdraaien werd bekort tot 500 i.v.m. de hoge brandstof
kosten, waarvoor IHC geen extra krediet wilde geven. "Het ging toch om een opge
friste motor.Al op de proefstand scheurden cylinderdeksels, verbrandden uitlaat
kleppen, de hoge spoeldruk veroorzaakte water, enz. De afgeleverde motoren
gaven dezelfde problemen. Klachten en claims waren vele. Biutenlandse klanten
lieten gerechtelijk beslag leggen op S&B, wat dan door middel van door IHC ver
strekte bankgaranties werd opgeheven.
De nood steeg zo hoog dat S&B zich bij de Kamer van Koophandel liet uitschrijven:
OPGEHEVEN.
De daarna gevoerde onderhandelingen met vakbonden, gemeente,mogelijke red
ders, fantasten, waren niet meer dan spiegelgevechten, IHC wilde zijn werkmaat
schappij liever niet failliet laten gaan, zij hadden al genoeg problemen in de V.S.
de goede naam van de IHC had reeds teveel geleden. S&B werd gesloten, IHC be
taalde de afvloeiingsregeling en liet de afdeling Parts Services van Smit-Kinder
dijk de service uitvoeren.
Bronnen
118
Al tientallen jaren prijkt een andere naam op het oorspronkelijke gebouw van Smit Bolnes,
(foto Rob van Leeuwen 2012)
Zierikzeesche Nieuwsbode, jaargangen I960 -1977.
Provinciale Zeeuwse Courant, jaargangen I960 -1977.
Landelijke dagbladen, 1975-1976.
Gemeentearchief Schouwen-Duiveland (GASD), dosssier 0153, Motorenfabriek Smit-Bolnes te Zierikzee.
Interviews
De heer G.C. de Jong te Burgh-Haamstede
De heer P. de Meij te Burgh-Haamstede