De vlaggen kunnen passen in de periode 1506-1515, de tijd dat rooms-koning (vanaf 1508 keizer) Maximiliaan I hier als voogd van zijn kleinzoon Karei V optrad. Toen eerstgenoemde in 1519 overleed, erfde Karei van hem de Oostenrijkse erflanden. Hij was ondertussen al opgevolgd in de Nederlanden (1515) en in Spanje (1516). Hij verzekerde zich in 1519 van de opvolging als rooms-koning en proclameerde zich in het volgende jaar als gekozen Rooms keizer. Deze snelle politieke carrière maakte in die tijd een grote indruk. Een en ander zou mooi uitkomen met het vertoon op dit paneel van de keizerlijke en Spaanse banieren naast elkaar. De meest opvallende vlaggen op het paneel dragen wapenfiguren en emblemen van de Habsburgse bezittingen in Bourgondië, de Nederlanden en Spanje. Hierdoor zijn ze in hoofdzaak nog heraldisch van karakter. Eén wimpel vertoont Bourgondische emblemen, nog in de geijkte vijftiende-eeuwse vorm. Heel anders is dat bijvoorbeeld op afbeeldingen van schepen die rond 1540 vervaardigd zijn. Het gebruik op de schepen uit de Nederlanden van de vrij eenvoudige effen gekleurde vlag met het doorgaans rode Bourgondische schuinkruis begint pas in die tijd door te zetten. Ze komen op het paneel uit Zierikzee dan ook niet voor. Er zijn hier nog twee bijzondere vlaggen te zien. De ene is een vierkante topvlag op de driemaster rechts (pl. IV) vooraan. Het is een witte topvlag, waarin zes hermelijn staartjes. Hij komt tweemaal op dit schip voor (afb. 9). Deze banier is ontleend aan het wapen van Bretagne, een streek waarmee Zierikzee in die tijd een levendig handelsverkeer had. Het gebied was eertijds een autonoom hertogdom, dat pas in 1532 in zijn geheel met Frankrijk werd verenigd. Het is verklaarbaar dat het langdurige contact van de stad met deze streek op een of andere manier op een dergelijk representatief schilderij tot uiting moest komen. De andere vlag prijkt op het vaartuig naast de driemaster links (pl. I). Deze vlag is langwerpig en heeft drie banen, achtereenvolgens wit, zwart en wit gekleurd. Misschien zijn dit de kleuren van Bretagne, voorgesteld in een vlag van drie banen (afb. 10). Een andere mogelijkheid is dat hier de vlag van Delft te zien zou zijn, want het wapen van die Hollandse stad vertoont een zwarte paal in een zilveren veld. De stadsvlag komt daarmee overeen, wit, zwart en wit. Via de binnenvaart konden schepen uit Delft gemakkelijk de Zeeuwse wateren bereiken. Een derde mogelijke betekenis zou kunnen zijn dat het een vlag voor Duiveland is, toen nog een afzonderlijk eiland. Hierover bestaat echter tot dusverre weinig documentatie.17 De stedelijke symboliek van Zierikzee is tot dusverre weinig bestudeerd. Volstaan we hier met de opmerking dat juist rond 1540 het gebruik begint door te zetten van het eenvoudige wapenschild met de leeuw, geflankeerd door de gestileerde letter Z en bekroond met het vermelde kruis. Zo leren tenminste de zegels en penningen uit die tijd. De wimpel met beide letters op het paneel vormt hiervan een voorbode. De schilden zijn daar echter nog effen rood - de stadsvlag zal dat nog lange tijd blijven. Verwijzingen naar andere steden of streken beperken zich tot een Bretonse banier en een kleine vierkante vlag die vermoedelijk de stad Delft vertegenwoordigt. Binnen lokale dimensies Het schip dat midden op de afbeelding naar rechts zeilt (pl. II) voert naast genoemde vorstelijke symbolen ook vlaggen en andere kenmerken die laten zien, dat het vaartuig uit Zierikzee afkomstig is. Op de rode standaardwimpel die zich van de onderrand van de mars aan de grote mast naar beneden ontplooit, is een heiligenfiguur aangebracht. Die stelt de stedelijke patroonheilige Sint Lieven of Levinus voor, een heilige bisschop die gemarteld zou zijn door zijn tong uit te rukken. Hij wordt daar- 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 19