genoemd als een verwijzing naar de tijd van de Habsburgse dynastie. Het voorkomen van een banier met Spaanse kwartieren wijst op de periode waarin Filips de Schone en Karei V heer van de Nederlanden en zowel graaf van Holland en Zeeland als koning van Spanje waren. Zij werden na Middelburg ook te Zierikzee, als tweede stad van het gewest, ingehuldigd. Daarom bezocht Filips de Schone de stad in juni 1501 en Karei V in mei 1515. De laatste maakte in 1540 opnieuw een rondreis in Zeeland en bezocht Zierikzee op 18 juli van dat jaar.25 Uit de geschiedenis van Zierikzee is nog een omstandigheid bekend, die de stad zijdelings met het Habsburgse huis in verbinding bracht. De connectie van de vorstelijke familie met de Zierikzeese gebroeders De Huybert speelde hierbij de voornaamste rol. De Huyberts waren actief als kooplieden, reders en scheepsbouwers. Zij leverden tal van schepen aan de vloot die in januari 1506 Filips de Schone en zijn vrouw naar Spanje moest brengen. Het vorstelijk paar zou met een vloot van 43-50 schepen vanaf Walcheren vertrekken, maar maakte daarbij persoonlijk gebruik van een schip dat het van De Huyberts huurde.26 Ook aan zijn opvolger Karei V leverde deze familie schepen. Eén lid van het geslacht diende toen zelfs persoonlijk als zijn schipper of loods. Bij zijn tweede rondreis in Zeeland zou Karei hebben verbleven in het huis 'De Mossel', eigendom van Lieven Jacobszoon de Huybert.2 We hebben dus de keuze uit twee extra jaartallen om tot een scherpere datering van het schilderstuk en van de daarop afgebeelde voorstelling te komen. Wat we echter vooial missen, is een opschrift met de naam Zierikzee of tenminste haar wapen als versiering van het paneel. Zij zouden kunnen dienen als een stilzwijgende aanwijzing voor de status van het redegezicht als een in opdracht van de stad vervaardigd kunstwerk. Het bevond zich in de negentiende eeuw weliswaar in het stadhuis, maar het kan in een later tijdstip bij een particulier zijn aangekocht of geschonken, of uit diens nalatenschap afkomstig zijn. De veronderstelling dat dit een afstammeling van de familie De Huybert was, lijkt wel mogelijk. De nadruk die door de vlaggentooi op bepaalde schepen wordt gelegd, zou dat op zijn minst aannemelijk kunnen maken. Het vermoedelijke antwoord op de vraag naar de functie van het paneel maakt de keuze voor de juiste datering nog interessanter. Was het voor De Huyberts geschilderd dan moet het als sieraad in hun woning hebben herinnerd aan hun vaste relatie met het vorstenhuis van Habsburg in het algemeen en in het bijzonder aan hun verdiensten in de tijd rond 1506, toen zij een belangrijk deel van de vloot mochten verzorgen en bedienen. Misschien heeft Karei V het wel gezien toen hij in 1540 in hun huis te Zierikzee verbleef. Voorbeelden uit binnen- en buitenland Er ontbreken aanwijzingen om met zekerheid te stellen wanneer, door wie, met welk doel en in wiens opdracht het schilderij zou zijn geproduceerd. De kwestie wie de kunstenaar was, is kennelijk al vroeg onoplosbaar gebleken. Vrijwel algemeen schrijft men het aan een anonieme kunstenaar toe. In de inleiding is reeds het verschil vermeld tussen stadsgezichten en historiestukken. In de praktijk blijkt er nog een gemengde groep afbeeldingen te hebben bestaan. Dat zijn voorstellingen met een al dan niet bedekte verwijzing naar een historische gebeurtenis. De verwijzing kan zo verborgen zijn, dat alleen deskundigen of bekenden met de plaatselijke geschiedenis deze opmerken. Zelfs als dit vraagstuk is opgelost, hebben we nog geen onbetwistbare aanwijzing voor het juiste jaartal waarin het geheel tot stand kwam. De vraag naar de exacte datum heeft nog meer schrijvers beziggehouden; bij de beantwoording past een kritische noot. Soms blijkt het jaren later te zijn gemaakt 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 21