dan het tijdstip waarop de voorgestelde gebeurtenis plaatsvond. Deze overweging kan worden onderbouwd door een vergelijking van het paneel uit Zierikzee met een aantal kunstwerken uit de periode waartoe het hier besproken schilderij behoort: de eerste helft van de zestiende eeuw. Als oudste voorbeeld uit de Nederlanden moge het redegezicht van Antwerpen dienen dat bekend staat V TTS-g- o uit het opschrift Antverpia jmercatorum emporium ('Antwerpen, handelscen- trum van de koophandel'), - gedateerd 1515. Een histo risch detail vormt de voor- afb. 17 Het pelgrimsschip De Salvator op een stadsgezicht van Stelling van het pelgrims- Antwerpen, circa 1515, natekening 1881. SChip Salvator (DeVerlosser [Jezus Christus]), rechts van het midden van het redegezicht. Volgens een opschrift op de scheepsromp is dit vaartuig op 26 mei van dat jaar uit Jeruzalem in de Scheldestad teruggekeerd (afb. 17). Toch blijkt uit de geschiedenis van het meest dominante gebouw in het stadsgezicht, de Lievevrouwekerk (thans kathedraal) dat er een anachronisme in het spel is. De noordertoren die pas in 1518/1520 is afgebouwd, komt hierop al als voltooid voor.28 De datering van het paneel Portugese kraken voor een rotskust is afgeleid van de vlaggentooi op het grootste daarop afgebeelde vaartuig, de driemaster Santa Catharina de Monte Sinai. Hierop is hoogstwaarschijnlijk de aankomst voorgesteld van dit schip in de haven van Villefranche-sur-Mer (Fr.), die plaatsvond in 1521. Aan boord bevond zich prinses (iinfanteBeatrix van Portugal, (afb. 18). De konings dochter in kwestie was op weg naar Italië om daar te gaan trouwen met Karei III, hertog van Savoie. Het anonieme schilderstuk is volgens deskundigen pas ca. 1530- 1540 vervaardigd.29 In hetzelfde jaar 1521 scheepte de Engelse koning Hendrik VIII zich in vanaf de rede van Dover om het Kanaal over te steken. Daar zou hij zijn Franse collega Frans I gaan ontmoeten ten einde met hem vredesonderhandelingen aan te knopen. Het vorstelijke ceremonieel rond deze historische gebeurtenis werd in beeld gebracht door het schilderij, genaamd The Embarkment (De Inscheping). Er zijn naast elkaar opeenvolgende episodes uit de ontmoeting afgebeeld, waardoor een levendig geheel is ontstaan. Vooral de rijke opsmuk van de schepen met vlaggen, wimpels en wapenschilden valt op. Het kunstwerk wordt op circa 1540 gedateerd, dus bijna twintig jaar na de gebeurtenis. Het is dus eveneens, om een historische typering te gebruiken, een retrospectieve voorstelling.30 De vogelvluchtkaart van de stad Amsterdam door Cornelis Anthoniszoon, gedateerd 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 22