vermoedde in 1921 dat het paneel tussen 1500 en 1520 geschilderd zou zijn, want
het laat de toren zonder kap zien. Die zou volgens hem rond 1520 zijn geplaatst. J.C.
Overvoorde, auteur van een korte beschrijving van de monumenten te Zierikzee,
vermeldt in dezelfde periode dat zich in het stadhuis enige schilderijen bevonden
waaronder 'een gezicht op de stad vóór 1530'. Dat is vermoedelijk dit paneel, want
op grond hiervan meent hij dat de leeftijd van de later verdwenen bekroning mogelijk
een tiental jaren eerder gesteld moet worden.34 Tot andere conclusies komt de
kunsthistoricus mevrouw Carasso in haar (ongepubliceerde) scriptie over het paneel
(1992), door haar getypeerd als een stadsprofiel'. Op grond van de veronderstelling
dat de tegenwoordige stadhuistoren erop te zien is, die in de periode 1550-1556
werd gebouwd. Hieruit meent zij te mogen concluderen dat de datering omstreeks
- of in elk geval na - 1550 zou liggen.35
Vlaggen kunnen dienen als documentatiemiddel voor de kunstwerken waarop ze
zijn afgebeeld. Er moet steeds worden gelet of de voorgestelde feiten wel
overeenstemmen met de tijd waarin het is vervaardigd. Zoals we al hebben gezien
kunnen tussen het historisch moment en het realiseren van de afbeelding jaren
liggen, soms tientallen. In 1971 verschenen enige beschouwingen over de architectuur
van de onvoltooide Sint-Lievensmonstertoren. Met onder andere een verwijzing naar
de uitkomsten van een onderzoek naar de afgebeelde vlaggen, kwam men uit op een
datering van het schilderij op 1506 of eerder. Door wie het onderzoek werd verricht
en wat de uitkomsten daarvan precies waren, kwam echter niet duidelijk uit de verf.36
Mevrouw Carasso schrijft in haar scriptie dat de vlaggentooi op het paneel past bij
haar datering van het kunstwerk in de jaren na 1550.37
Van de op het kunstwerk afgebeelde vlaggen zijn er slechts twee enigszins bruikbaar
voor de datering. Het betreft die met de rijksadelaar en die volgens het Spaanse
koningswapen. De andere vlaggen bleken voor dit doel weinig houvast te bieden
Eerst de banier met de adelaar. De enige heer der Nederlanden die de keizerstitel
voerde was Karei V. Deze bezocht in 1515 Zierikzee in verband met zijn inhuldiging
als graaf van Zeeland. Hij was toen wel prins van Spanje, maar nog geen keizer van
Duitsland. Daar zat toen zijn in 1519 overleden grootvader nog op de troon. Zoals al
vermeld nam Karei in 1520 de titel 'gekozen keizer' aan. Daarna ging hij het wapen
met de dubbele adelaar voeren. Reeds is vermeld dat het al in 1508 officieel rijkswapen
werd, maar officieus al enige eeuwen als zodanig bekend was. De hiervan afgeleide
rijksbanier had dezelfde betekenis gekregen.
Wat de Spaanse banier met zijn vele velden betreft is hiervoor al opgemerkt dat deze
teruggaat op de voor Spanje als een bloeitijd beschouwde periode van de Katholieke
Koningen Isabella en Ferdinand. Hun wapen en de daarvan afgeleide vlag waren
tijdens hun regering niet alleen hun persoonlijk symbool, maar ook van het verenigde
Spanje. Ook deze vlag markeert de overgang van een met de persoon en waardigheid
van de vorst verbonden symbool naar die van herkenningsteken voor de nationaliteit
van het schip, een functie die vandaag nog geldt. Dat gold zeker voor de periode na
het overlijden van beide vorsten: Isabella is al in 1504 gestorven, haar man in 1516.
Hun kleinzoon Karei werd hun opvolger in beide koninkrijken, officieel in naam van
zijn niet tot de regeringsmacht bekwame moeder Johanna. Toen hij in 1520 eenmaal
keizer was geworden ging hij geleidelijk aan andere wapens en vlaggen voeren.
Uitsluitend aan de hand van de vlaggen zou een datering mogelijk kunnen zijn vanaf
ten vroegste rond 1506 en ten laatste circa 1520/1530. Als belangrijk jaartal springt
nogmaals 1520 in het oog, het jaar waarin Karei V de keizerstitel aannam. De hiervoor
gepresenteerde voorbeelden van vlaggen op andere schilderijen uit de periode vóór
22