Behalve de initiatiefnemers zijn bij de oprichtingsvergadering aanwezig: J. Hoogen- boom Bz., burgemeester van Renesse, Noordwelle en Serooskerke; A. van der Weijde, burgemeester van Ellemeet; J. van den Bout Fz., burgemeester van Eikerzee; T. Gast, burgemeester van Duivendijke; mr. A.D.H. Kolff, burgemeester van Brouwershaven; J.A. Bolle, burgemeester van Zonnemaire; F. Bouman, burgemees ter van Nieuwerkerk; P. Goemans Jz., burgemeester-secretaris van Dreischor; GA. Sevenhuijsen, secretaris van Duivendijke; M. Hocke Hoogenboom, secretaris van Zonnemaire en J.A. Legemaat, secretaris van Ouwerkerk en Nieuwerkerk. Schouwen-Duiveland telde in 1889 achttien gemeenten. Voor de oprichtingsvergadering is ook uitgenodigd H.G. Hartman, gemeentesecreta ris van Goes. Hij staat in 1878 aan de wieg van de Vereniging van Burgemeesters en Secretarissen op Zuid- en Noord-Beveland, 'een vereniging die aanvankelijk zeer be scheiden in omvang, thans ruim 80 leden telt'. Deze vereniging houdt zich onder andere bezig met wetsuitleggingen. Dit ontlokt J. Hoogenboom Bz. de opmerking 'dat in dergelijke vereenigingen de practijk niet uit het oog mag worden verloren. Spreker acht het van belang dat eene vereniging als deze zich enkel zal bewegen op practisch gebied, en zich niet zal verdiepen in wetsbespiegelingen en dergelijke.' Met algemene stemmen wordt besloten de vereniging op te richten, discussie over wetsuitleg wordt in al de jaren van haar bestaan niet uit de weg gegaan. Op den duur zijn vrijwel alle Schouwen-Duivelandse gemeenten vertegenwoordigd. De contribu tie bedraagt meestal f2,- per lid per jaar, door de leden zelf te voldoen. De eerste vergadering wordt gehouden op 17 juli 1890 te Zierikzee. Een van de gespreksonder werpen is de onderhoudsplicht van de wegen. Een onderwerp dat vele keren zal te rugkomen op de agenda, evenals het vervoer op Schouwen-Duiveland. Het wordt gebruikelijk dat een van de bestuurders een inleiding houdt over een actueel of aan gedragen onderwerp. Al in de vergadering van 1 november 1890 komt de bespreking van de wenselijkheid van een betere verbinding van Schouwen-Duiveland met de vaste wal ter sprake. Corn. Bosman, burgemeester van Brouwershaven verzorgt deze inleiding en zegt 'dit niet zonder schroom te doen, daar over dit thema reeds zoolang, zoo dikwijls en zooveel is gesproken en velen toch denken: het is nutteloos woorden over deze zaak te verspillen. Men trachtte in 1872, toen Zierikzee en het stadje Brouwershaven ze ker wel hun hoogsten bloeitijd bereikt hadden en de Staatskas over scheen te vloei en van het slijk der aarde, waarin wij ons zo gaarne wentelen, de verbinding met het stoomros tot stand te brengen, hetgeen jammerlijk mislukte, voornamelijk, omdat Zierikzee als haar devies had aangenomen "in ons isolement ligt onze kracht" en Gedeputeerde Staten het groote nut er van niet inzagen. Die tijden zijn nu voorbij en de ondervinding leert, dat eene snellere verbinding met den vaste wal van het groot ste gewicht is geworden voor handel, nijverheid, landbouw, veeteelt en scheepvaart.' Volgens zijn gevoelens zou de beste route zijn '...van Brouwershaven naar Roozen- daal over Zonnemaire, Noordgouwe, Schuddebeurs, Zierikzee, Capelle, Nieuwer kerk, Oosterland, Bruinisse, Zijpe, St. Philipsland, Nieuw-Vosmeer, Steenbergen en Oud-Gastel, met stoombootverbinding tusschen Zijpe en St. Philipsland, waarvoor de kosten volgens mededeeling ongeveer f 1.200.000 zullen bedragen.' Burgemeester Bolle van Zonnemaire ziet weinig nut in een tramverbinding die eindigt in Zijpe en weer begint in St. Philipsland. Hij ziet meer voordeel in een verbinding door middel van een brug of stoompont. Maar financieel zal dat wel te bezwaarlijk zijn.Het zal nog even duren voor de eerste vaste oeververbinding tot stand komt. 34

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 36