Behalve de initiatiefnemers zijn bij de oprichtingsvergadering aanwezig: J. Hoogen-
boom Bz., burgemeester van Renesse, Noordwelle en Serooskerke; A. van der
Weijde, burgemeester van Ellemeet; J. van den Bout Fz., burgemeester van Eikerzee;
T. Gast, burgemeester van Duivendijke; mr. A.D.H. Kolff, burgemeester van
Brouwershaven; J.A. Bolle, burgemeester van Zonnemaire; F. Bouman, burgemees
ter van Nieuwerkerk; P. Goemans Jz., burgemeester-secretaris van Dreischor;
GA. Sevenhuijsen, secretaris van Duivendijke; M. Hocke Hoogenboom, secretaris
van Zonnemaire en J.A. Legemaat, secretaris van Ouwerkerk en Nieuwerkerk.
Schouwen-Duiveland telde in 1889 achttien gemeenten.
Voor de oprichtingsvergadering is ook uitgenodigd H.G. Hartman, gemeentesecreta
ris van Goes. Hij staat in 1878 aan de wieg van de Vereniging van Burgemeesters en
Secretarissen op Zuid- en Noord-Beveland, 'een vereniging die aanvankelijk zeer be
scheiden in omvang, thans ruim 80 leden telt'. Deze vereniging houdt zich onder
andere bezig met wetsuitleggingen. Dit ontlokt J. Hoogenboom Bz. de opmerking
'dat in dergelijke vereenigingen de practijk niet uit het oog mag worden verloren.
Spreker acht het van belang dat eene vereniging als deze zich enkel zal bewegen op
practisch gebied, en zich niet zal verdiepen in wetsbespiegelingen en dergelijke.'
Met algemene stemmen wordt besloten de vereniging op te richten, discussie over
wetsuitleg wordt in al de jaren van haar bestaan niet uit de weg gegaan. Op den duur
zijn vrijwel alle Schouwen-Duivelandse gemeenten vertegenwoordigd. De contribu
tie bedraagt meestal f2,- per lid per jaar, door de leden zelf te voldoen. De eerste
vergadering wordt gehouden op 17 juli 1890 te Zierikzee. Een van de gespreksonder
werpen is de onderhoudsplicht van de wegen. Een onderwerp dat vele keren zal te
rugkomen op de agenda, evenals het vervoer op Schouwen-Duiveland. Het wordt
gebruikelijk dat een van de bestuurders een inleiding houdt over een actueel of aan
gedragen onderwerp.
Al in de vergadering van 1 november 1890 komt de bespreking van de wenselijkheid
van een betere verbinding van Schouwen-Duiveland met de vaste wal ter sprake.
Corn. Bosman, burgemeester van Brouwershaven verzorgt deze inleiding en zegt
'dit niet zonder schroom te doen, daar over dit thema reeds zoolang, zoo dikwijls en
zooveel is gesproken en velen toch denken: het is nutteloos woorden over deze zaak
te verspillen. Men trachtte in 1872, toen Zierikzee en het stadje Brouwershaven ze
ker wel hun hoogsten bloeitijd bereikt hadden en de Staatskas over scheen te vloei
en van het slijk der aarde, waarin wij ons zo gaarne wentelen, de verbinding met het
stoomros tot stand te brengen, hetgeen jammerlijk mislukte, voornamelijk, omdat
Zierikzee als haar devies had aangenomen "in ons isolement ligt onze kracht" en
Gedeputeerde Staten het groote nut er van niet inzagen. Die tijden zijn nu voorbij en
de ondervinding leert, dat eene snellere verbinding met den vaste wal van het groot
ste gewicht is geworden voor handel, nijverheid, landbouw, veeteelt en scheepvaart.'
Volgens zijn gevoelens zou de beste route zijn '...van Brouwershaven naar Roozen-
daal over Zonnemaire, Noordgouwe, Schuddebeurs, Zierikzee, Capelle, Nieuwer
kerk, Oosterland, Bruinisse, Zijpe, St. Philipsland, Nieuw-Vosmeer, Steenbergen en
Oud-Gastel, met stoombootverbinding tusschen Zijpe en St. Philipsland, waarvoor
de kosten volgens mededeeling ongeveer f 1.200.000 zullen bedragen.'
Burgemeester Bolle van Zonnemaire ziet weinig nut in een tramverbinding die
eindigt in Zijpe en weer begint in St. Philipsland. Hij ziet meer voordeel in een
verbinding door middel van een brug of stoompont. Maar financieel zal dat wel te
bezwaarlijk zijn.Het zal nog even duren voor de eerste vaste oeververbinding tot
stand komt.
34