'Zeer geachte heren,
Uw stelling, dat de vergadering der "befaamde" vereniging van burgemeesters en
secretarissen openbaar behoren te zijn, boezemt mij veel belangstelling in. Vooral
naar uw argumenten ben ik nieuwsgierig. Is bet omdat in die vergaderingen "een
belangrijk stuk gemeentelijk beleid wordt voorbereid?" zou dit echter - afgezien
van de vraag of ditjuist is - niet leiden tot de conclusie, dat de vergaderingen van
B&W en, doorredenerend, die van Gedeputeerde Staten en Ministerraad openbaar
moeten zijn? Gaarne onderschrijf ik, dat of>enbaarheid van de algemene vergade
ringen van gemeenschappelijke regelingen, waterleidingmaatschappijen e.d. nut
tig is. Steeds opnieuw geeft het mij voldoening dat het op Schouwen-Duiveland in
het algemeen aldus is geregeld. Goede verwachtingen heb ik ten aanzien van onze
vereniging van gemeentebesturen. De eerste vergadering was zeer vruchtbaar.
Met vriendelijke groet, gaarne Uw,
Mr. F. Th. Dijckmeester.
De hoofdredacteur van de PZC blijft er in zijn antwoord van 23 januari bij, dat verga
deringen van GS en B&W, alsmede B.,W. en S. openbaar moeten zijn. De minister
raad vindt hij van een andere orde, 'de ministerraad staat in een andere verhouding
tot het parlement als B&W tot de raad'. De vergaderingen blijven besloten.
Op 19 maart 1979 vraagt de heer J. Op 't Hof, wethouder van Duiveland, naar aanlei
ding van een verzoek in de gemeenteraad of er bezwaren bestaan tegen het toezen
den van de verslagen van de vergaderingen aan de raadsleden. De bestuurders heb
ben hiermee geen probleem, echter eerst nadat de verslagen zijn vastgesteld.
Op de lijst van ingekomen stukken van de raad van Westerschouwen staat het verslag
van de vergadering van B.,W. en S. van 28 januari 1982. De PZC verzoekt toezending
van het verslag op grond van de wet openbaarheid van bestuur. Het college van
Westerschouwen gaat niet in op dit verzoek, de PCZ tekent bezwaar aan, het wordt
afgewezen. Tegen dit besluit tekent de PZC beroep aan bij de Raad van State op
grond van de Wet administratieve rechtspraak overheidsbeschikkingen. De Raad van
State is van oordeel dat 'de door Appellante gevraagde informatie betrekking heeft
op een onbegrensde verscheidenheid van onderwerpen. De Afdeling onder
schrijft voorts de zienswijze van verweerders dat het verslag waarvan door appellante
toezending is verzocht, zelf niet als bestuurlijke aangelegenheid kan worden aange
merkt.' Het beroep wordt verworpen. In 1991 zijn de meeste colleges zover, dat na
de vergadering van B., W. en S. een persconferentie gegeven zou kunnen worden.
De colleges van Duiveland en Westerschouwen gaat dit nog iets te ver. In 1994 is het
dan zover. Na een mondeling verzoek van de PZC inzake toezending agenda en pers
conferentie na afloop van de vergadering, wordt dit verzoek ingewilligd. Als laatste
agendapunt van de vergadering wordt opgevoerd het vaststellen van zaken die pers-
rijp zijn.
Verkeerscommissie Schouwen-Duiveland
Na de oorlog heeft de vereniging diverse commissies ingesteld. Van deze commissies
heeft de Verkeerscommissie Schouwen-Duiveland het langst en krachtigst aan de
weg getimmerd.
De commissie zal zich bezig houden met de problemen op verkeersgebied, voor
45