I I èm zover daar het eiland Schouwen-Duiveland bij betrokken is. De drie door de vereni ging aangewezen bestuursleden, Lunsingh Tonckens, Vermeulen en Haringman pakken het groots aan. Er gaan uitnodigingen uit naar belangen verengingen, waar van leden aan de commissie kunnen worden toegevoegd. Uitgenodigd worden: de georganiseerde middenstand, N.V. Zeelandia, de vrachtvervoerdersorganisatie, Z.L.M., de veiling voor de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden, VW, de Chr. Boeren- en Tuindersbond, de Bond van Taxihouders en de P.T.T. Alle genodigden geven er blijk van enthousiast te zijn en mee te willen denken. Vele vergaderingen zullen volgen waarbij de directeur van de N.V. Rotterdamsche Tram weg Maatschappij, dr. H.J. van Zuylen aanwezig is. Elke jaarlijkse dienstwijziging, die vooral gevolgen heeft voor de schoolgaande jeugd, wordt besproken. De vertrek- en aankomsttijden, en de gevolgen daarvan, van de drie verbindingen met het vaste land: Zierikzee-Katseveer, Zijpe-Numansdorp en Zijpe-Anna Jacobapolder zijn onder deel van urenlange besprekingen. De tarieven van alle andere, door de provincie geëxploiteerde bootverbindingen, worden vergeleken met die van Zijpe-Anna Jaco bapolder. Jarenlang wordt gevraagd om een schip met koplading voor deze verbin ding in plaats van de veerboot 'Grevelingen' die ingericht is voor zijlading. Het over zetten van een aanhangwagen is zeer moeilijk en bovendien levensgevaarlijk omdat de wagen op de hellende laadbrug afgehaakt moet worden, om die dan met de hand op de boot te duwen. De boot kan slechts één aanhangwagen of trailer tegelijk ver voeren. In 1951 wordt Het Actie-comité vervoer schoolkinderen westelijk Schouwen opgericht, dat zich verzet tegen het tramvervoer van leerlingen naar Zierikzee en zich inzet voor busvervoer. Zelfs de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, prof. dr. F.J. Th. Rutten komt ervoor op 24 oktober naar Zierikzee. Hij roept beide partijen op om zich bij de verdere besprekingen over een definitieve oplossing niet door sentiment, maar door het verstand te laten leiden. Zijn oproep heeft voor de schoolkinderen succes: zij kunnen voortaan van het busvervoer gebruik maken. Op 18 februari 1953, vlak na de ramp, schrijft de Verkeerscommissie aan de directie van de RTM: 'Thans is wederom aanzienlijke schade toegebracht aan Uw tramlijn op - üP 46 ij 1 Zierikzee, Havenplein, oktober 1951. Protest van ouders en leerlingen tegen de beperkingen opgelegd door de R.T.M. Leerlingen mochten alleen gebruik maken van de tram, niet meer van bussen, (collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, Zierikzee. THADN 0192)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 48