I I
èm
zover daar het eiland Schouwen-Duiveland bij betrokken is. De drie door de vereni
ging aangewezen bestuursleden, Lunsingh Tonckens, Vermeulen en Haringman
pakken het groots aan. Er gaan uitnodigingen uit naar belangen verengingen, waar
van leden aan de commissie kunnen worden toegevoegd. Uitgenodigd worden:
de georganiseerde middenstand, N.V. Zeelandia, de vrachtvervoerdersorganisatie,
Z.L.M., de veiling voor de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden, VW, de Chr. Boeren-
en Tuindersbond, de Bond van Taxihouders en de P.T.T.
Alle genodigden geven er blijk van enthousiast te zijn en mee te willen denken. Vele
vergaderingen zullen volgen waarbij de directeur van de N.V. Rotterdamsche Tram
weg Maatschappij, dr. H.J. van Zuylen aanwezig is. Elke jaarlijkse dienstwijziging, die
vooral gevolgen heeft voor de schoolgaande jeugd, wordt besproken. De vertrek- en
aankomsttijden, en de gevolgen daarvan, van de drie verbindingen met het vaste
land: Zierikzee-Katseveer, Zijpe-Numansdorp en Zijpe-Anna Jacobapolder zijn onder
deel van urenlange besprekingen. De tarieven van alle andere, door de provincie
geëxploiteerde bootverbindingen, worden vergeleken met die van Zijpe-Anna Jaco
bapolder. Jarenlang wordt gevraagd om een schip met koplading voor deze verbin
ding in plaats van de veerboot 'Grevelingen' die ingericht is voor zijlading. Het over
zetten van een aanhangwagen is zeer moeilijk en bovendien levensgevaarlijk omdat
de wagen op de hellende laadbrug afgehaakt moet worden, om die dan met de hand
op de boot te duwen. De boot kan slechts één aanhangwagen of trailer tegelijk ver
voeren. In 1951 wordt Het Actie-comité vervoer schoolkinderen westelijk Schouwen
opgericht, dat zich verzet tegen het tramvervoer van leerlingen naar Zierikzee en
zich inzet voor busvervoer. Zelfs de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen, prof. dr. F.J. Th. Rutten komt ervoor op 24 oktober naar Zierikzee. Hij roept
beide partijen op om zich bij de verdere besprekingen over een definitieve oplossing
niet door sentiment, maar door het verstand te laten leiden. Zijn oproep heeft voor
de schoolkinderen succes: zij kunnen voortaan van het busvervoer gebruik maken.
Op 18 februari 1953, vlak na de ramp, schrijft de Verkeerscommissie aan de directie
van de RTM: 'Thans is wederom aanzienlijke schade toegebracht aan Uw tramlijn op
- üP
46
ij 1
Zierikzee, Havenplein, oktober 1951. Protest van ouders en leerlingen tegen de beperkingen opgelegd
door de R.T.M. Leerlingen mochten alleen gebruik maken van de tram, niet meer van bussen,
(collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, Zierikzee. THADN 0192)