Schouwen. Reeds eerder is bij Uw directie door ons er met veel nadruk op gewezen, dat dit zeer verouderd en zeer onvoldoende vervoermiddel zal moeten vervangen worden door normaal materiaal (bussen). Ook is u bekend dat naar onze mening de tram na de verwoesting door de oorlog niet weer opgebouwd had moeten worden. Oude wegen verdwijnen, nieuwe worden aangelegd: de tram zal niet meer terugko men op Schouwen-Duiveland. Bij elke nieuwe verbinding met Schouwen-Duiveland ontstaat discussie over het ver voer. Bij de openstelling van de Grevelingendam in 1965, die het eiland uit zijn isole ment haalt, wil de RTM een (overstap) uurdienst met bussen naar Rotterdam Centraal Station. Reizigers van Schouwen-Duiveland zullen eerst in Oude Tonge over moeten stappen en bij het eindpunt aan de Rosestraat opnieuw in een andere stads bus naar het Centraal Station. Verontwaardiging alom. De stichting Z.O.V. (Zierikzee Ontvangt Vreemdelingen) wil een directe verbinding met Rotterdam-Centraal. Er wordt een succesje geboekt: naast de "overstapdienst" komt er een directe verbin ding. In datzelfde jaar wordt de Zeelandbrug geopend. De aansluiting met de (inter- city)treinen vormt hier het vaak terugkerende overlegonderwerp. In 1986 krijgen de directeuren gemeentewerken op Schouwen-Duiveland en Tholen van B., W. en S. opdracht een notitie op te stellen die in ieder geval aandacht schenkt aan: 1. De pro blematiek wegverbinding Zierikzee/Westerschouwen; 2. De in iedere gemeente aan wezige en te verwachten knelpunten in het wegennet; 3- Idem ten aanzien van het fietspadennet. In 1987 betalen de gemeenten op Schouwen-Duiveland mee aan een bijna 60.000 gulden kostend onderzoek dat de Kamer van Koophandel door adviesbureau RBOI (Ruimtelijk Beleid, Ontwikkeling en Inrichting) te Middelburg laat uitvoeren over de te verwachten gevolgen van de openstelling van de weg over de stormvloedkering voor het bedrijfsleven op Schouwen-Duiveland. Een conclusie uit het rapport is on der andere: de wegenstructuur op Schouwen-Duiveland is verouderd. De Kraaijen- steinweg is niet geschikt als ontsluitingsweg. De weg Zierikzee-Haamstede zal aange pakt moeten worden. Een scheiding van langzaam verkeer en snelverkeer is nodig. Bij Scharendijke moet de Boutlaan verlengd worden en Zonnemaire verdient drin gend een rondweg. In februari 1990 wordt de ambtelijke notitie 'Actie: Zeelandbrug tolvrij in 1991' be sproken. Naar het idee van de heer H.C. Stevense uit Bruinisse wordt voor een 'gele kaart' actie gekozen. Een gele sticker in een zelfklevend hoesje kan aan de (achter) ruit van de auto worden bevestigd. Burgemeesters delen de stickers aan de voet van de brug uit. De Zeelandbrug wordt op 1 januari 1993 tolvrij. In 1994 krijgt een ambtelijke werkgroep van B., W. en S. opdracht een rapport te vervaardigen over de wegenstructuur op Schouwen-Duiveland. In een 24 bladzijden tellend rapport worden alle knelpunten van de zes gemeenten aangegeven. Naar aanleiding van dit rapport wordt in 1996 de werkgroep "Brug Bruinisse" opgericht. Op 25 juni 2005 wordt een tweede brug, een zogenaamde rolbrug, door minister Peijs in gebruik genomen. De Verkeerscommissie Schouwen-Duiveland is tot de herindeling in 1997 actief ge weest. Andere commissies, die korter bestaan hebben, zijn de Herstelcommissie Schouwen-Duiveland, 1953-1955; Commissie tot voorbereiding van de stichting van een werkplaats voor gehandicapten op Schouwen-Duiveland, 1955-1956; Commissie ad hoe eilandelijke rattenbestrijding, 1967-1968; Programmeringscommissie woning bouw Schouwen-Duiveland, 1973 en de Commissie vervoer leerlingen Anne Frank- school, 1975-1976. 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 49