Schouwen. Reeds eerder is bij Uw directie door ons er met veel nadruk op gewezen,
dat dit zeer verouderd en zeer onvoldoende vervoermiddel zal moeten vervangen
worden door normaal materiaal (bussen). Ook is u bekend dat naar onze mening de
tram na de verwoesting door de oorlog niet weer opgebouwd had moeten worden.
Oude wegen verdwijnen, nieuwe worden aangelegd: de tram zal niet meer terugko
men op Schouwen-Duiveland.
Bij elke nieuwe verbinding met Schouwen-Duiveland ontstaat discussie over het ver
voer. Bij de openstelling van de Grevelingendam in 1965, die het eiland uit zijn isole
ment haalt, wil de RTM een (overstap) uurdienst met bussen naar Rotterdam
Centraal Station. Reizigers van Schouwen-Duiveland zullen eerst in Oude Tonge over
moeten stappen en bij het eindpunt aan de Rosestraat opnieuw in een andere stads
bus naar het Centraal Station. Verontwaardiging alom. De stichting Z.O.V. (Zierikzee
Ontvangt Vreemdelingen) wil een directe verbinding met Rotterdam-Centraal.
Er wordt een succesje geboekt: naast de "overstapdienst" komt er een directe verbin
ding. In datzelfde jaar wordt de Zeelandbrug geopend. De aansluiting met de (inter-
city)treinen vormt hier het vaak terugkerende overlegonderwerp. In 1986 krijgen de
directeuren gemeentewerken op Schouwen-Duiveland en Tholen van B., W. en S.
opdracht een notitie op te stellen die in ieder geval aandacht schenkt aan: 1. De pro
blematiek wegverbinding Zierikzee/Westerschouwen; 2. De in iedere gemeente aan
wezige en te verwachten knelpunten in het wegennet; 3- Idem ten aanzien van het
fietspadennet.
In 1987 betalen de gemeenten op Schouwen-Duiveland mee aan een bijna 60.000
gulden kostend onderzoek dat de Kamer van Koophandel door adviesbureau RBOI
(Ruimtelijk Beleid, Ontwikkeling en Inrichting) te Middelburg laat uitvoeren over de
te verwachten gevolgen van de openstelling van de weg over de stormvloedkering
voor het bedrijfsleven op Schouwen-Duiveland. Een conclusie uit het rapport is on
der andere: de wegenstructuur op Schouwen-Duiveland is verouderd. De Kraaijen-
steinweg is niet geschikt als ontsluitingsweg. De weg Zierikzee-Haamstede zal aange
pakt moeten worden. Een scheiding van langzaam verkeer en snelverkeer is nodig.
Bij Scharendijke moet de Boutlaan verlengd worden en Zonnemaire verdient drin
gend een rondweg.
In februari 1990 wordt de ambtelijke notitie 'Actie: Zeelandbrug tolvrij in 1991' be
sproken. Naar het idee van de heer H.C. Stevense uit Bruinisse wordt voor een 'gele
kaart' actie gekozen. Een gele sticker in een zelfklevend hoesje kan aan de (achter)
ruit van de auto worden bevestigd. Burgemeesters delen de stickers aan de voet van
de brug uit. De Zeelandbrug wordt op 1 januari 1993 tolvrij.
In 1994 krijgt een ambtelijke werkgroep van B., W. en S. opdracht een rapport te
vervaardigen over de wegenstructuur op Schouwen-Duiveland. In een 24 bladzijden
tellend rapport worden alle knelpunten van de zes gemeenten aangegeven. Naar
aanleiding van dit rapport wordt in 1996 de werkgroep "Brug Bruinisse" opgericht.
Op 25 juni 2005 wordt een tweede brug, een zogenaamde rolbrug, door minister
Peijs in gebruik genomen.
De Verkeerscommissie Schouwen-Duiveland is tot de herindeling in 1997 actief ge
weest. Andere commissies, die korter bestaan hebben, zijn de Herstelcommissie
Schouwen-Duiveland, 1953-1955; Commissie tot voorbereiding van de stichting van
een werkplaats voor gehandicapten op Schouwen-Duiveland, 1955-1956; Commissie
ad hoe eilandelijke rattenbestrijding, 1967-1968; Programmeringscommissie woning
bouw Schouwen-Duiveland, 1973 en de Commissie vervoer leerlingen Anne Frank-
school, 1975-1976.
47