Arts Crafts winkel in Den Haag geopend. In 1902 verwierf de stoffen- en couturezaak Metz Co te Amsterdam het recht om in Nederland de Engelse firma Liberty te vertegenwoordigen. De Nederlanders, vanouds meer georiënteerd op Frankrijk en Duitsland, neigden steeds meer naar de zoveel meer ontspannen, vlottere Engelse easy way of life. In Nederland verschenen in dezelfde geest tijdschriften als Buiten. Geïllustreerd Weekblad aan bet Bidtenleven gewijd (1907), Het Landhuis (1932- 1939) en Het Huis (1903), waarin onder meer veel aandacht werd besteed aan vooral landelijke architectuur. Huizen omgeven door de ongerepte natuur, bedoeld als 'refugium', verblijf voor de jacht en als zomerverblijf. Men werd steeds meer geïnteresseerd in de oude, oorspronkelijke boerderijvormen. In het tijdschrift Binten werd vanaf het begin ook over cottages gesproken: het Engelse voorbeeld van eenvoudige, romantisch in de vrije natuur gelegen kleine buitenhuisjes. Huizen van een inheems-landelijk type. De Nederlandse architect Herman van der Kloot Meyburg (1875-1961) pleitte ervoor dat 'men zich zou moeten laten inspireren en in onze landhuizen die rust, dat stemmingsvolle en bekoorlijke leggen dat deze primitieve boerenwoningen zo aantrekkelijk, maakt.In de loop der tijd werden zomerhuizen populairder. Over het algemeen waren de buitenhuizen relatief sober, eenvoudiger en goedkoper van opzet en minder comfortabel dan het woonhuis. Men verbleef er immers alleen 's-zomers, dan is men veel buiten. Lichtheid, openheid, ruimte en verbinding met de vrije natuur waren kernwoorden. Nieuwe gezichten Tegen deze achtergrond kwam ook in Westenschouwen een bescheiden ontwikkeling van zomerhuizen in de duinen op gang. In de kleine besloten gemeenschap kwam aan het begin van de 20e eeuw langzaam maar zeker verandering door de komst van enkele vaste gasten. Tot de eersten behoorden de jonge Zierikzeese bankdirecteur Edzard Jacob Gelderman en zijn echtgenote Johanna Maria de Crane, die er in 1918 hun jachthuis De Houtsnip bouwden. Schoonvader Pieter Paul de Crane was ambachtsheer van Westenschouwen, hetgeen de band met dit verstilde oord verklaarde. Edzard Jacob was jarenlang naast zijn werk onder meer voorzitter van de Zierikzeese VW en enthousiast animator van toerisme op het eiland. Ook de Vlaamse kunstschilder Alfons Blomme bracht in die tijd nieuw leven in de brouwerij met zijn houten zomerhuis De Abeelen. In 1920 verschenen weer nieuwe vaste gasten. De twee antieke huizen aan de huidige Westenschouwenseweg, het linker thans met de gevelsteen "Dit is in de voorsienigheyf en het rechter met de naam De Alikruuk oorspronkelijk arbeiderswoningen, werden in 1920 tot zomerhuizen ingericht. Zij werden gekocht door respectievelijk (links) de Haarlemse kunstschilder Waalko Jans Dingemans sr. met zijn echtgenote de kunstschilderes Henriëtte Gezina Numans en (rechts) dr. P.J. de Gaay Fortman, leraar plant- en dierkunde en cosmographie aan de Christelijke HBS in 's-Gravenhage, die op huwelijksreis met zijn kersverse echtgenote Rigtje Höweler in Haamstede verbleef en voor de betovering van het stille Westenschouwen viel. Deze families hebben er in zekere zin wortel geschoten en verblijven er in vierde generatie tot op de dag van vandaag. Het kunstschildersechtpaar Dingemans-Numans gebruikte hun zomerverblijf vele jaren tevens als schildersatelier. Hun zoons Frans, Pieter en Waalko Jans jr. traden in de artistieke voetsporen van hun ouders. Frans en Pieter werden beiden architect en lieten ook op Schouwen hun sporen na. Waalko Jans jr. zou als kunstschilder bekendheid verwerven en op de Westenschouwenseweg voet aan de grond houden Met de komst van deze nieuwe inwoners met hun gasten raakte Westenschouwen meer en meer in beeld als een 53 r

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 55