ZlERIKZEES VLAGVERTOON BESCHOUWINGEN OVER HET PANEEL DE REDE VAN ZIERIKZEE (ANONIEM, EERSTE HELFT ZESTIENDE EEUW) door Dr. Willem van Ham Het paneel 'De rede van Zierikzee' behoort tot de kunstschatten, die zich thans in het stadhuismuseum bevinden. Het trekt vaak de aandacht: niet alleen van een belangstellend publiek of liefhebbers van de plaatselijke geschiedenis, maar ook van tal van deskundigen en specialisten op velerlei gebied, op het terrein van wapens en vlaggen bijvoorbeeld. Wat is er op dit paneel te zien? Een eerste, spontane indruk is die van een flink aantal schepen, dat voor het merendeel voor anker ligt in een rustig vaarwater voor een stille stad. Rondom een groep dominante driemasters beweegt zich een aantal kleinere vaartuigen, waaronder binnen- en vissersschepen en enkele sloepen. Links en rechts is een aantal grotere schepen slechts gedeeltelijk te zien. Het hoog in het schilderij gelegen stadsprofiel met als dominant de stompe toren maakt duidelijk dat we met Zierikzee te maken hebben (afb. 1). Volgens de historicus prof. Henderikx heeft de schilder de stad en de rede waarschijnlijk vanaf de Duivelandse dijk gezien, ongeveer 500 meter ten zuidwesten van het Diepe Gat.1 Aan de rede van Zierikzee zelf gebeurt niet zoveel. De menselijke activiteit die gesuggereerd wordt bestaat klaarblijkelijk uit de bezigheden van bemanningsleden in de verschillende schepen die samenwerken bij het vinden en aanhouden van een juiste vaarroute. Het vlagvertoon kan erop wijzen dat de schilder en zijn opdrachtgevers de bedoeling hadden naar een overigens verborgen historisch gegeven te verwijzen. Naast de weergave van de feitelijke situatie is er dan een verzwegen feit in het geheel verweven. Welk feit dat was dient nader onderzocht te worden. Dit artikel houdt zich bezig met de vraag of de afgebeelde vlaggen dienst kunnen doen bij het beantwoorden van de vragen die het voorgestelde oproept. Een eerste opgave is om ze in een breder geschied- en vlaggenkundig perspectief te plaatsen. Vervolgens dienen de vlaggen zelf meer gedetailleerd beschouwd te worden. Verder is onderzocht of een en ander bruikbaar is voor het onderzoek naar de datering en functie van het kunstwerk en van wat erop is voorgesteld. Tenslotte moet de heikele kwestie van de juiste datering besproken worden.2 5 afb. 1 Gezicht op 'De rede van Zierikzee'. (collectie Stadhuismuseum Zierikzee)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 7