Land van bestemming
Prijs/100 kg.
verkooplocatie
I Uitvoer naar België
A le soort
ƒ2.25
aan de wal ter plaatse
2e soort
ƒ1.75
3 soort
ƒ1.25
B le soort
2.50
f.o.b.l per vissersvaartuig
2e soort
2.00
Antwerpen en Gent
3 soort
ƒ1.50
C le soort
ƒ2.60
f.o.b. per vissersvaar-tuig Brussel,
2 e soort
ƒ2.10
Mechelen en andere plaatsen
3e soort
f 1.60
I II Uitvoer naar Frankrijk
le soort
2.25
aan de wal ter plaatse
2e soort
ƒ1.75
3 soort
f 1-25
I III Uitvoer naar Engeland
alle soorten
0.652
Pas toen in september 1936 Nederland de directe koppeling tussen de muntwaarde
en goudprijs losliet, devalueerde de gulden en werden Nederlandse producten in
het buitenland een stuk goedkoper. De mosselhandel profiteerde hiervan en
krabbelde langzaamaan op, wat blijkt uit de goede besommingen aan het eind van de
jaren dertig.
De doorzettende modernisering van de vloot toont dat ook aan. In de visserijregisters
is te zien dat de vloten in Zierikzee en Bruinisse krompen, vooral in vergelijking met
die van Yerseke (zie grafiek 1). Stonden in Bruinisse voor de stormramp van 1911
nog 139 schepen geregistreerd, in 1939 was dat gezakt tot 62. Zierikzee laat door het
grote aantal Belgische vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog een ander beeld
zien, maar ook daar is na het vertrek van de Vlamingen een dalende lijn te zien, al
stabiliseerde het aantal schepen zich op achttien rond 1930. In Yerseke bleef het
aantal vissersvaartuigen tot de Tweede Wereldoorlog stabiel tussen 140 en 150.
Daarna daalde het, al lag het ook na de oorlog ruim boven de honderd.
87
Minimumprijzen per ton voor export naar België, Frankrijk en Engeland.
180
160
140
120
100
80
60
40
Philippine
Zierikzee
20
0
Het verloop van het aantal vissersvaartuigen in Bruinisse, Philippine, Yerseke en Zierikzee 1911-1947.