Land van bestemming Prijs/100 kg. verkooplocatie I Uitvoer naar België A le soort ƒ2.25 aan de wal ter plaatse 2e soort ƒ1.75 3 soort ƒ1.25 B le soort 2.50 f.o.b.l per vissersvaartuig 2e soort 2.00 Antwerpen en Gent 3 soort ƒ1.50 C le soort ƒ2.60 f.o.b. per vissersvaar-tuig Brussel, 2 e soort ƒ2.10 Mechelen en andere plaatsen 3e soort f 1.60 I II Uitvoer naar Frankrijk le soort 2.25 aan de wal ter plaatse 2e soort ƒ1.75 3 soort f 1-25 I III Uitvoer naar Engeland alle soorten 0.652 Pas toen in september 1936 Nederland de directe koppeling tussen de muntwaarde en goudprijs losliet, devalueerde de gulden en werden Nederlandse producten in het buitenland een stuk goedkoper. De mosselhandel profiteerde hiervan en krabbelde langzaamaan op, wat blijkt uit de goede besommingen aan het eind van de jaren dertig. De doorzettende modernisering van de vloot toont dat ook aan. In de visserijregisters is te zien dat de vloten in Zierikzee en Bruinisse krompen, vooral in vergelijking met die van Yerseke (zie grafiek 1). Stonden in Bruinisse voor de stormramp van 1911 nog 139 schepen geregistreerd, in 1939 was dat gezakt tot 62. Zierikzee laat door het grote aantal Belgische vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog een ander beeld zien, maar ook daar is na het vertrek van de Vlamingen een dalende lijn te zien, al stabiliseerde het aantal schepen zich op achttien rond 1930. In Yerseke bleef het aantal vissersvaartuigen tot de Tweede Wereldoorlog stabiel tussen 140 en 150. Daarna daalde het, al lag het ook na de oorlog ruim boven de honderd. 87 Minimumprijzen per ton voor export naar België, Frankrijk en Engeland. 180 160 140 120 100 80 60 40 Philippine Zierikzee 20 0 Het verloop van het aantal vissersvaartuigen in Bruinisse, Philippine, Yerseke en Zierikzee 1911-1947.

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2012 | | pagina 89