nooit iets; de komst van een onderneming van deze omvang plus de aanleg van
een vliegveld vormden een ware sensatie.
Op dinsdag 14 oktober, in fraai najaarsweer, verzamelde zich een groot aantal
hoogwaardigheidsbekleders op het toekomstige vliegterrein. De burgemeester van
Haamstede stak de eerste spade in de grond. De vertegenwoordiger van de klm,
de heer Margadant, die wij later nog tegen zullen komen, deelde mee dat de klm
bereid was een regelmatige luchtdienst op Rotterdam te openen mits er voldoende
aanbod van passagiers en vracht zou zijn. De klm wilde wel wat financiële garanties,
onder andere van de omliggende gemeenten, de vw en de Kamer van Koophandel.
Sommige raadsleden hadden hun bedenkingen; wethouder Gilijamse was van
oordeel dat een vliegdienst overbodig was. 'Vruchten die snelvervoer eisen zijn hier
niet, en ook voor personenvervoer is zulks overbodig.' De raad ging desondanks
akkoord met een bijdrage van 500 gulden. Bij de toespraken benadaikten de vele
sprekers het belang van het vliegveld voor de streek en buitelden over elkaar
heen in hun bewondering voor de visie, daadkracht en ondernemingsgeest van de
onderneming. Na een glaasje 'eere-wijn' dankte directeur Tesselaar eenieder voor
de belangstelling.Twintig werklieden gingen, op kosten van de vennootschap, aan
de slag met het egaliseren van het vliegterrein.
Veel bouwactiviteiten
Drukke tijden waren het ook voor de 'huisarchitect', Jan Willem van der Weele uit
Den Haag, tevens aandeelhouder van de vennootschap. Hij leverde in een rap tempo
tekeningen en bouwaanvragen af: op 9 januari 1931 voor een directeurswoning met
kantoor en garage en voor zes tuinderswoningen in drie blokjes van twee; in maart
voor de verbouwing van de boerderij Lust en Leven tot hotel-restaurant (het zou
herdoopt worden in De Schouwsche Boer); in juni voor vier vakantiehuisjes, twee
met plat en twee met een piramidevormig dak, en in september voor een enkele
tuinmanswoning. De tuindershuisjes waren aanvankelijk gepland direct ten noorden
van Lust en Leven, en op de bouwaanvraag had Van der Weele daarachter alvast
nog drie straatjes met zestien huizen ingetekend - in totaal dus voor tweeëntwintig
woningen. Nadat men besloten had Lust en Leven om te bouwen tot een luxe hotel,
werd die locatie toch niet zo verstandig bevonden. Twee dubbele en een enkele
tuinderswoningen werden daarom wat verderop langs de Torenweg gebouwd,
door de plaatselijke aannemers L.C. Bom, J. van der Werf en W. Gilijamse. De woning
voor directeur Dussel kwam vlak bij het vliegveld in een bocht van de 'oude'
Torendreef.2 Drie vakantiehuisjes werden neergezet in de duinen bij de vuurtoren
(twee daarvan staan er nog steeds), twee in het bos ten oosten van De Torenhoeve.
Verder werden er plannen gemaakt voor de aanleg van een weg die vanaf De
Schouwsche Boer in oostelijke richting langs De Duinhoeve zou lopen en aan zou
sluiten op de Luie Weg in Renesse. Die moest Nieuw-Haamstede beter bereikbaar
maken. De weg zou er overigens nooit komen omdat men het niet eens kon
worden met een van de grondeigenaren.
In maart 1931 meldde de Vlissingse Courant dat het vliegveld 'ongeveer gereed' was.
'Was het daar ter plaatse voor een jaar ongeveer nog een grote woestenij, thans zijn
reeds honderden hectaren in cultuur gebracht,' schreef de journalist, die het bezit
van de nv omschreef als 'ongeveer 500 hectare'. Of de KLM-luchtlijn naar Rotterdam er
echt zou komen was nog onzeker, de klm had nog geen goed gevoel voor het aantal
te verwachten passagiers, 'maar meer zekerheid bestaat aangaande de vooruitzichten
betreffende het vervoer door de lucht van tuinbouwproducten Men verwacht
70