De heer Cock had na afloop van de festiviteiten toch wel wat kritiek. Hij was ervan
'overtuigd dat binnen afzienbare tijd een zeer winstgevende exploitatie zal worden
verkregen', maar vond ook dat de nv 'haar werkkrachten en alles wat ze nodig heeft
dan ook uit de omgeving moet betrekken. Het vindt zijn oorzaak in het feit dat de
bestuurderen der nv nog niet het gewenste contact hebben met de bewoners, en
de buiten het eiland wonenden worden bevoorrecht.' Het vliegveld zelf moest nog
worden verbeterd: wanneer er geen wind was, was de uitloopmogelijkheid voor
de vliegtuigen te kort, en in de zuidwesthoek lag een poel die nog gedempt moest
worden. Verder was er dringend behoefte aan een hangar.
De Schouwsche Boer
Vanaf juli onderhield de klm een geregelde luchtlijn tussen het Rotterdamse vliegveld
Waalhaven en Haamstede. De lijn was vanaf de eerste dag een enorm succes, niet
vanwege het vrachtvervoer (in heel 1931 vervoerde de klm niet meer dan tachtig
kilo vracht van Haamstede naar Rotterdam) maar dankzij het passagiersaanbod.
Voor veel Nederlanders was een retourtje Rotterdam - Haamstede of een rondvlucht
boven Schouwen de eerste kennismaking met de luchtvaart. Er werd al snel drie
dagen per week gevlogen en voor de aanvoer van de passagiers kwam een geregelde
busdienst vanaf Zierikzee naar het vliegveld. De nv maakte de verbouwing van de
boerderij Lust en Leven tot Hotel Restaurant De Schouwsche Boer (met tennisbaan!)
haastig af om de onverwachte toeristenstroom te ontvangen. 'Een hofstede is omge
toverd in een riant zomerverblijf te midden van een ideale omgeving,' schreef de
Nieuwsbode. 'Het is de voorloopster van het te bouwen grote hotel dat bij de
vuurtoren zal komen.' Ook de eerste vakantiehuisjes werden door de krant bezocht
('luchtige kamers en hoogst doelmatige indeling'), alsmede 'de prachtige tuin van
Ir. Kees Dussel naast de frees waarmee het weiland werd gescheurd. Rechts staan de heren E. van den
Broek en J.J. Cock van het luchtvaartcomité (foto collectie W. de Vrieze)