een boomgaard met appels en wat peren. Op de buitenpercelen stonden diverse koolsoorten, bonen, meloenen, komkommers, kropsla, prei en knolselderij. 'Veel kool aangetast door koolvlieg,' rapporteerde ir. Dussel. Een enkel perceel was aangeplant met aardbeien. Het bedrijf had nogal te lijden onder de beloftes die aan de vijf tuinders gedaan waren. 'Steeds moest met raad en daad worden bijgesprongen. Al dit extra werk werd niet betaald en was zeer hinderlijk voor een geregelde exploitatie,' schreef Dussel. De kwaliteit van de producten was volgens hem wel goed maar ze brachten op de veiling te weinig op. Anderen dachten daar anders over. In vergelijking met bijvoorbeeld het Westland had de nv te maken met een extra lange aanvoerlijn. Over land (per vrachtauto naar Haamstede, per tram naar Zijpe, vandaar per boot naar Numansdorp en vervolgens opnieuw per tram naar de veiling in Rotterdam) duurde het transport een volle dag. 'Voordat die groente op de veiling was hing ze al helemaal slap,' zei W. Gilijamse dertig jaar later tegen de Nieuwsbode. Transport met klm was veel te duur. Sommige partijen werden doorgedraaid, zo verdween een zending prima tomaten van 500 kg in Rotterdam op de mesthoop. De lage prijzen waren overigens niet alleen een probleem voor de nv Nieuw Haamstede, overal waren ze in vrije val. 'Land- en tuinbouw verkeren in een inzinkende, kwijnende toestand,' schreef de Nieuwsbode. De situatie van de vijf Noord-Hollandse en Groningse tuinders was bijzonder schrijnend. Hun oogsten waren, volgens Dussel door een gebrek aan ondernemersgeest en vakkennis, minimaal. De nv had intussen 7634 gulden van hen te goed, maar dat geld hadden ze niet. Hun contract, inclusief de dienstwoning, werd opgezegd, maar waar moesten ze heen? Ze waren ver van hun familie, in Haamstede was zowel woningnood als werkloosheid, de enige weg was naar de gemeentelijke steun. Alleen Nijhoff vertrok. Bijma bleef zitten en betaalde nog wel huur - de overige tuinders bleven in de huizen van de nv wonen zonder te betalen.5 76 Op 30 april 1932 werd de luchtlijn Haamstede-Vlissingen geopend, bij welke gelegenheid op het vliegveld met gekopte narcissen de woorden Welkomen Haamstedewaren aangebracht foto T.C. Dussel)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2013 | | pagina 78