een boomgaard met appels en wat peren. Op de buitenpercelen stonden diverse
koolsoorten, bonen, meloenen, komkommers, kropsla, prei en knolselderij. 'Veel
kool aangetast door koolvlieg,' rapporteerde ir. Dussel. Een enkel perceel was
aangeplant met aardbeien.
Het bedrijf had nogal te lijden onder de beloftes die aan de vijf tuinders gedaan
waren. 'Steeds moest met raad en daad worden bijgesprongen. Al dit extra werk
werd niet betaald en was zeer hinderlijk voor een geregelde exploitatie,' schreef
Dussel. De kwaliteit van de producten was volgens hem wel goed maar ze brachten
op de veiling te weinig op. Anderen dachten daar anders over. In vergelijking met
bijvoorbeeld het Westland had de nv te maken met een extra lange aanvoerlijn.
Over land (per vrachtauto naar Haamstede, per tram naar Zijpe, vandaar per boot
naar Numansdorp en vervolgens opnieuw per tram naar de veiling in Rotterdam)
duurde het transport een volle dag. 'Voordat die groente op de veiling was hing ze
al helemaal slap,' zei W. Gilijamse dertig jaar later tegen de Nieuwsbode. Transport
met klm was veel te duur. Sommige partijen werden doorgedraaid, zo verdween een
zending prima tomaten van 500 kg in Rotterdam op de mesthoop.
De lage prijzen waren overigens niet alleen een probleem voor de nv Nieuw
Haamstede, overal waren ze in vrije val. 'Land- en tuinbouw verkeren in een
inzinkende, kwijnende toestand,' schreef de Nieuwsbode. De situatie van de vijf
Noord-Hollandse en Groningse tuinders was bijzonder schrijnend. Hun oogsten
waren, volgens Dussel door een gebrek aan ondernemersgeest en vakkennis,
minimaal. De nv had intussen 7634 gulden van hen te goed, maar dat geld hadden ze
niet. Hun contract, inclusief de dienstwoning, werd opgezegd, maar waar moesten
ze heen? Ze waren ver van hun familie, in Haamstede was zowel woningnood
als werkloosheid, de enige weg was naar de gemeentelijke steun. Alleen Nijhoff
vertrok. Bijma bleef zitten en betaalde nog wel huur - de overige tuinders bleven
in de huizen van de nv wonen zonder te betalen.5
76
Op 30 april 1932 werd de luchtlijn Haamstede-Vlissingen geopend, bij welke gelegenheid op het vliegveld
met gekopte narcissen de woorden Welkomen Haamstedewaren aangebracht foto T.C. Dussel)