Problemen met vliegveld Bij de opening van de tuinbouwschool in Haamstede voorspelden de notabelen een goede toekomst voor de tuinbouw 'indien normale tijden weer terugkeren'. De Zeeuwse elektriciteitsmaatschappij pzem legde een elektriciteitskabel naar Nieuw- Haamstede aan. Alle woningen en het hotel waren nu elektrisch verlicht. Het passagiersvervoer vanaf het vliegveld overtrof alle verwachtingen. In de zomer vervoerde de klm de duizendste passagier, en op 19 augustus ging zowaar de eerste bloemenzending per vliegtuig naar Parijs. Maar diezelfde zomer raakte er tweemaal een vliegtuig bij de landing buiten het terrein. Bij een van die crashes viel een gewonde. De onvermijdelijke conclusie was dat het veld voor het type vliegtuigen dat men gebruikte te klein was: de start- en landingsbanen waren te kort. De klm drong er bij de nv op aan om het veld groter te maken. De lengte van het terrein zou minimaal 600 m moeten zijn, dat betekende een vergroting van het oppervlak met 12 ha. De nv was wel bereid extra grond gratis ter beschikking te stellen, maar kon of wilde de 4000 gulden die het zou kosten om deze te egaliseren niet betalen. Het egaliseren van het terrein zou door de gemeente kunnen gebeuren door werkloze arbeiders in het kader van werkverschaffing, maar die eiste (inmiddels wel in de gaten hebbend dat de nv er niet best voor stond) waarborgen dat het terrein dan ook als vliegveld behouden zou blijven. De vennootschap op zijn beurt bood het veld aan de klm te koop aan (vraagprijs 34000 gulden), maar directeur Plesman voelde daar niets voor. Hij opperde een constructie waarbij de omringende gemeenten en de klm gezamenlijk aandeelhouder zouden worden in een nv Vliegveld. Burgemeester Röell trachtte te bemiddelen, maar zonder succes. Wat was er eigenlijk aan de hand? In oktober stuurde Plesman de chef van het vliegveld Waalhaven, L. Brouwer, naar Schouwen om eens poolshoogte te nemen. 'Het oordeel over de nv Nieuw Haamstede,' zo rapporteerde hij, 'luidde algemeen ongunstig. De heer Dussel jr. wordt niet bekwaam genoeg geacht als leider van zulk een bedrijf. Thans is naast (of boven) hem aangesteld de heer Pasveer, van wie de commissarissen verwachten dat hij de zaak weer op gang zal helpen. Men verwijt de nv niet dat de zaken slecht gaan, maar wel dat men allerlei mensen die eerst met veel beloften zijn overgehaald zich hier te vestigen thans op straat zet, zodat deze bij de gemeente Haamstede om steun moeten komen vragen. Indien de nv in een of andere moeilijkheid zit wordt op brieven eenvoudig geen antwoord gegeven, en de directies te Haamstede en te Den Haag trachten de bezwaren op elkander af te schuiven Zeer onlangs heeft de nv een groot deel van haar personeel ontslagen en haar paarden verkocht.' Dat was correct, men had besloten met het ontginningswerk en de akkerbouw te stoppen. Op de teelt van lupine en koolzaad was nog wel wat verdiend, maar de aardappels bleken onverkoopbaar en werden met omliggende boeren geruild voor mest. 'Bedrijfsboer' oom Dussel werd ontslagen.6 In december 1932 deelde burgemeester jhr. Röell aan de gemeenteraad mee dat het ministerie het vliegveld had afgekeurd, zodat de klm was gedwongen haar luchtlijn te staken. Paniek! De gemeente had geen geld om het veld te kopen, de klm wilde niet, de nv wilde het terrein wel verhuren maar daarvoor was toestemming van de hypotheekbank nodig. Enkele dagen van druk overleg volgden, waarbij de commissarissen naast ir. Dussel ook J. Pasveer als onderhandelaar naar voren schoven. Op de avond van 20 december kwam er witte rook uit de burgemeesterlijke schoorsteen: de bank ging akkoord met verhuur, de gemeente zou het (tot 29 ha vergrote) terrein voor zes jaar huren van de nv voor hetzelfde bedrag (1000 gulden per jaar) dat de nv ervoor betaalde aan hypotheek- en andere lasten. 77

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2013 | | pagina 79