loste de suikerlading in haar geheel op. Het schip was verloren. De intentie was om zo veel mogelijk van de resterende lading uit het wrak te bergen en te verkopen. Het wrak lag een kwartier varen van de vaste wal op de zandbank. Bij laagwater kon men redelijk gemakkelijk bij het wrak komen. Uiteindelijk wist men nog 1600 balen koffie, zowel beschadigd als onbeschadigd, aan land te brengen, die in Middelburg werden opgeslagen. Men was nog lang bezig de zeilen, ra's, het touw werk en andere losse goederen te bergen. De berging Duikers houden er vandaag de dag rekening mee dat er nog steeds overblijfselen te vinden zijn van het wrak van de Stad Zierikzee. Wanneer men echter kijkt naar de kranten uit die tijd, waarin duidelijk grote delen en zelfs de ribben van het schip te koop werden aangeboden, is de kans klein dat er nog veel op of in de zeebodem ligt. Ernaar zoeken onder water zal dus moeilijk zijn. In december 1841 plaatsten de makelaars Van den Broecke Jz., Snijder, De Kanter en De Bruyne een advertentie in verschillende kranten om de met grote moeite geborgen lading van het schip te verkopen. Op de ochtend van 29 december werd het grootste gedeelte ervan publiekelijk verkocht in de bovenzaal van de Handels-Sociëteit aan de Lange Delft in Middelburg. Het waren 40 000 Nederlandse ponden door zeewater beschadigde Javakoffie en 600 bossen bindrottingen. Dat waren balen stoelriet waar allerhande manden, wanden en stoelzittingen van konden worden gevlochten. De geredde handelswaar kon daags daarvoor aan schouwd worden op de zolders van de pakhuizen van de voormalige voc in Middelburg. Op de dag van verkoop werden 2800 ponden verkocht. Op de woensdagen 12 januari en 9 februari 1842 werden op een erf bij de Goese Korenmarkt planken dekdelen en zware ribben verkocht. De verkoop van ribben De stranding van de Stad Zierikzee, Johannes (Hermanus) Koekkoek, 1841 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2014 | | pagina 29