lange staat van dienst in 1862 in Rotterdam verkocht voor 15 100 gulden en kwam uiteindelijk in Engeland terecht. Op 29 juni 1853 dreef een spookachtig schip voor de kust van Domburg. De zeilen hingen slap en het maakte ongewone wendingen. Het mysterieuze schip was door man en muis verlaten. Langzaam dreef het noordwaarts richting het Veerse Gat. Een reddingkotter naderde het en geleidde het naar het strand bij Fort den Haak. Het grote gevaarte werd geankerd en verbleef er die nacht. De volgende ochtend was het spoorloos verdwenen. Het zonk die bewuste nacht op de plek waar het Veerse Gat overgaat in de Roompot, die zijn naamgenoot verzwolg. Het schip was in 1841 hiernaar vernoemd. De Room pot was in 1852 vanuit Zierikzee vertrokken naar Birma om een lading van voor namelijk rijst mee terug te nemen. Na een terugreis van 129 dagen richting Zierikzee nam het schip eind juni 1853 bij Walcheren twee loodsen aan boord om het laatste stuk van de reis te leiden. Toch strandde het op de zandbank Kaloot voor de kust tussen Westkapelle en Domburg. Toen het gestrand was, smeet de bemanning een groot deel van de rijst- lading overboord. Omdat dat niet hielp, gaf men de hoop om het schip te kunnen redden op, en begaf men zich in de reddingsloepen. Kapitein De Boer van de Roompot was eerst niet van plan geweest om zijn schip te verlaten en achter te laten op de Kaloot. Pas toen hij inzag dat de situatie reddeloos was, gaf hij toe en begaf zich in een sloep. Toen de laatste man van boord zich in de sloep had begeven, sloeg de sloep om in de branding. Scheepsheelmeester Rochefort kon zich na het omslaan in het water nog maar net vasthouden aan de 30 ti li Het fregat Roompot werd in 1841 gebouwd voor M.C. de Crane op de werf De Goede Intentie in Zierikzee

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2014 | | pagina 32