aanwezig. Doordat het uit de zeebodem is
gespoeld, zal het geleidelijk aan ten prooi vallen
aan de paalworm Teredo navalis).
Het wrak van de Roompot is een tastbare
herinnering aan de scheepsbouwnijverheid in
Zierikzee die halverwege de negentiende eeuw
floreerde. Het wrak is een beschermd monument,
maar er mag wel op worden gedoken. De positie
van het wrak is met kleine bootjes eenvoudig
bereikbaar.
Uit de bloeitijd van de Zierikzeese scheepsbouw
in de negentiende eeuw zijn helaas weinig
scheepsbouwkundige gegevens bekend. Waar
schijnlijk werd er nog steeds gebouwd zonder
bouwtekeningen en werd vertrouwd op de
kunde van de scheepsbouwmeesters. Op de twee werven Commerciewerf en De
Goede Intentie werden halverwege de negentiende eeuw in zeventien jaar tijd wel
zesentwintig zeewaardige schepen gebouwd. De Stad Zierikzee werd gebouwd
voor de rederij H.W. Le Sage ten Broek en verongelukte bij terugkomst van de
eerste reis. De tweede Stad Zierikzee deed vijftien jaar dienst.
De Roompot was het eerste schip dat werd gebouwd voor de rederij M.C. De Crane
Zn. Het schip had acht jaar dienstgedaan. Van de acht schepen die voor deze
rederij werden gebouwd, verongelukten er in totaal vijf. Daaronder waren het
kofschip Marinus Geertruida dat vijftien jaar, en het kofschip Cadsandria dat maar
liefst achttien jaar trouwe dienst had geleverd.
37
Dubbelzijdig schaak- en dambord
'foto L. van Dijk, RACM)
Model van het wrak, gemaakt door Wrakduikstichting de Roompot' (WDSR). Thans te zien in het Stadhuis
museum te Zierikzee