aanwezig. Doordat het uit de zeebodem is gespoeld, zal het geleidelijk aan ten prooi vallen aan de paalworm Teredo navalis). Het wrak van de Roompot is een tastbare herinnering aan de scheepsbouwnijverheid in Zierikzee die halverwege de negentiende eeuw floreerde. Het wrak is een beschermd monument, maar er mag wel op worden gedoken. De positie van het wrak is met kleine bootjes eenvoudig bereikbaar. Uit de bloeitijd van de Zierikzeese scheepsbouw in de negentiende eeuw zijn helaas weinig scheepsbouwkundige gegevens bekend. Waar schijnlijk werd er nog steeds gebouwd zonder bouwtekeningen en werd vertrouwd op de kunde van de scheepsbouwmeesters. Op de twee werven Commerciewerf en De Goede Intentie werden halverwege de negentiende eeuw in zeventien jaar tijd wel zesentwintig zeewaardige schepen gebouwd. De Stad Zierikzee werd gebouwd voor de rederij H.W. Le Sage ten Broek en verongelukte bij terugkomst van de eerste reis. De tweede Stad Zierikzee deed vijftien jaar dienst. De Roompot was het eerste schip dat werd gebouwd voor de rederij M.C. De Crane Zn. Het schip had acht jaar dienstgedaan. Van de acht schepen die voor deze rederij werden gebouwd, verongelukten er in totaal vijf. Daaronder waren het kofschip Marinus Geertruida dat vijftien jaar, en het kofschip Cadsandria dat maar liefst achttien jaar trouwe dienst had geleverd. 37 Dubbelzijdig schaak- en dambord 'foto L. van Dijk, RACM) Model van het wrak, gemaakt door Wrakduikstichting de Roompot' (WDSR). Thans te zien in het Stadhuis museum te Zierikzee

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2014 | | pagina 39