hoger plan hebben gebracht. Opvallend is ook het aantal gepromoveerden in het
lerarencorps.
Het zijn niet alleen de jubilea die uitbundig worden gevierd. Ook de jaarlijks
terugkerende 'Grote Avond' betekent voor de HBs'ers een hoogtepunt in hun school
leven. Men leeft er maanden naartoe. Ook deze manifestaties werden gekenmerkt
door een buiteneilandelijke stijl en invulling. Meestal was er een cultureel hoog
staand voorprogramma met muziek en toneel, dikwijls in de Concertzaal (de
schouwburg van Zierikzee, zou men kunnen zeggen, in de Paardestraat), na afloop
bal in Concordia. Let wel, aangepaste kleding vereist, de meisjes in het lang en de
heren in blazer en soms ook in smoking. Dat is natuurlijk een uitgelezen moment
om HBs-romances te laten opbloeien en dat gebeurt ook.
Korte impressie van de geschiedenis van Contact
In het jaar 1932 wordt dr. H. de Noo Bzn. opgevolgd door dr. U Schults als directeur
van de hbs in Zierikzee. Kennelijk onder de leuze 'nieuwe bezems vegen schoon'
laat Schults een nieuwe wind waaien door de HBs-bevolking. Daarbij let hij niet
alleen op onderwijskundige zaken, maar ook het culturele en sociale aspect krijgen
bij hem de nodige aandacht.
Om deze aspecten, die zeker van groot belang zijn voor de leerlingen van de
school, neemt Schults het initiatief voor het oprichten van diverse leerlingenclubs
van allerlei aard. Zo komen er een ping-pong-, een schaak-, een toneel- en een muziek-
club. Ook komt er een debatingclub en deze gaat eveneens een blad uitgeven.
In december 1932 verschijnt het eerste proefnummer. In deze eerste uitgave wordt
in de vorm van een prijsvraag een oproep aan de lezers gedaan om een goede
naam voor het blad te verzinnen. Het is de bedoeling dat het blad maandelijks
verschijnt. Uit de inzendingen van de prijsvraag wordt de naam Contact gekozen.
En die naam geeft in feite goed weer wat de bedoeling is van het blad: de band
tussen school, leerlingen en ouders optimaliseren.
Het abonnementsgeld bedraagt 25 cent per jaar en dat kan voor niemand een be
lemmering zijn. Het blijkt al snel dat enkele redactieleden en leraren het blad moeten
vullen en dat is nu juist niet de bedoeling. Men rekent er tevergeefs op dat leerlingen
met enthousiasme hun bijdragen zullen aanleveren. Helaas, niets is minder waar.
Het eerste kerstnummer van 1933 wordt in een extra chic jasje gestoken om leerlingen
vooral te motiveren om van tijd tot tijd een zinvolle bijdrage aan het blad te leveren.
De uitgave ziet er uiterlijk fraai uit en ook de inhoud laat niets te wensen over. Toch
brengen de uit de hand gelopen kosten voor dit geweldige kerstnummer de redactie
in grote financiële nood. Uiteindelijk zorgt een aantal ouders ervoor dat het blad in
de toekomst toch kan blijven verschijnen. Contact gaat in dezelfde trant door, dat
wil zeggen: de belangrijkste input blijft komen van redactieleden en docenten. Zij
zorgen van tijd tot tijd voor zeer interessante en lezenswaardige artikelen, daar waar
de gemiddelde leerling het doorgaans af laat weten.
Contact wordt voor de Tweede Wereldoorlog professioneel gedrukt bij de drukkerij
van mevrouw Mommaas-de Mooy aan het Havenpark. Deze weduwe steekt veel tijd
en energie in de uitgaven en redactieleden worden bij haar altijd gastvrij onthaald.
Helaas wordt de drukkerij begin jaren veertig van de vorige eeuw opgeheven.
Aan het begin van de oorlog verschijnt Contact nog, maar in november 1941 moet
de redactie jammer genoeg besluiten de uitgave van het leerlingenblad te staken
vanwege de door de oorlog ontstane papierschaarste.
70