politiek steekspel op het hoogste niveau. In het archief van de Commissie voor Marine en Koloniën is helaas niets te vinden over de besluitvorming. Voor zover kan worden nagegaan, werd de Geertruida nog één keer besproken. In 1805 besloot het Staatsbewind het voorstel het schip als compensatie in te brengen voor de schadevergoeding met de Britse regering, te laten vervallen. Conclusie In dit artikel stond de laatste reis van het fluitschip Vrouwe Geertruida centraal. Het schip werd in 1785 gebouwd en maakte in opdracht van de voc twee reizen naar de Oost. Op haar derde reis kwam zij niet verder dan Kaap de Goede Hoop. In 1797 vervoerde het fluitschip op zijn laatste reis enkele honderden opvarenden van het eskader van de schout bij nacht Engelbert Lucas van Kaap de Goede Hoop naar de Bataafse Republiek. Door slecht weer liep het schip voor de Zeeuwse kust op een zandbank en raakte daarbij zwaar gehavend. Daarna werd het van Brouwershaven naar Hellevoetsluis versleept. Gevoeglijk kan worden aan-genomen dat de Geertruida in 1802 in een zodanig slechte staat verkeerde dat zij de reis naar Engeland niet kon maken en dat zij werd gesloopt. Waarschijnlijk onderging de Geertruida het lot van vele schepen na de vrede. Ze werd bij opbod verkocht en daarna gesloopt. De bruikbare delen werden verkocht. Toen in de herfst van 1801 de geaichten over een wapenstilstand werden bevestigd, besloot de marine de kosten drastisch te verminderen. Op korte termijn werd een aantal schepen en bemanningen afgedankt. Oudere schepen werden gesloopt. In het licht van de veranderde omstandigheden, is het mogelijk dat ook de Geertruida tot die groep heeft behoord. Naast dit scenario is er een interessanter alternatief. In 1802 bestond grote behoefte aan scheepsruimte ten behoeve van het vervoer van troepen naar de verschillende delen van het rijk. Uit onderzoek blijkt dat afgezien van een aantal marineschepen ruim dertig transportschepen werden ingezet voor dit doel. Misschien werd de Geertruida toch opgelapt en maakte het als transportschip onder een andere naam een laatste reis. Hoe onbevredigend ook, het is - op dit moment - niet mogelijk met zekerheid te ze8gen waar het fluitschip is gebleven. Toch kan de onderzoeker enige troost putten uit de wijsheid dat het vaak niet zozeer gaat om het doel maar om de reis. Van de Geertruida is inmiddels meer bekend dan van veel andere schepen die door de voc werden gehuurd. Bronnen 32 Nationaal archief, Archief van de Marine 1795 - 1813, Archief Staatsbewind, familiearchief Van Nagell, Zeeuws Archief, Middelburg, Archief Rekenkamer B. Germeentearchief Schouwen-Duiveland, archief Brouwershaven 1566-1810 inv. nrs. 9 en 77. Jong, Comelius de. Reizen naar de Kaap de Goede Hoop, Ierland en Noorwegen drie delen (Haarlem 1809) Maandelijkse Nederlandse Mercurius 1787. Sluijsken, A.J., Verbaal gehouden bij de commissaris van de Kaap de Goede Hoop sedert het arrivement der Engelse vloot onder den admiraal S.G. Keit Elphinstone (Den Haag 1797).

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2015 | | pagina 34