van ervaren arbeidskrachten voor de door Jac.G opgerichte onderneming. Ook de
oudste zonen Goof en Jan voegen zich bij hun vader als firmant van de onderneming.
Na tien tot vijftien jaar treden ook de jongere zoons van Jac.G, Koos en Andries, tot
de onderneming toe.
Het bedrijf heeft in de tussentijd de wind in de zeilen. De Watersnoodramp van
1953, hoe desastreus en triest dan ook, geeft Van Oord Utrecht de kans zich volledig
te ontplooien en evenals de andere oorspronkelijke Van Oord-takken tot grote bloei
te komen. Door de in 1953 gegenereerde winsten is het bedrijf in staat om zich
bezig te gaan houden met baggeren. Er wordt een oude cutterzuiger aangeschaft,
de Westerschelde, en het grote baggeravontuur kan beginnen. Vervolgens wordt het
grote baggermaterieel drastisch uitgebreid.
In 1970, wanneer het werkaanbod in Nederland wat stagneert, richt de onderneming
haar blik op het buitenland: eerst Europa en later ook het Midden-Oosten en Zuid-
Amerika. In die periode wordt in samenwerking met Van Ommeren uit Rotterdam
een aantal sleephopperzuigers aangeschaft. Bewust wordt gekozen voor samen
werking met Van Ommeren, vanwege het feit dat het financiële risico te groot is om
alleen door Van Oord Utrecht te worden gedragen. De alliantie tussen de twee
bedrijven krijgt de naam Dredging V02. De samenwerking houdt stand tot 1983,
want dan is Van Oord Utrecht in staat om het sleepzuigen zelfstandig, zonder de
financiële back up van Van Ommeren, uit te voeren.
Na veel werken te hebben uitgevoerd over de hele wereld, bijvoorbeeld in Damman,
Bahrein en Jubail, overigens met wisselend financieel succes, ontstaat in de jaren na
1985 een enorme recessie in de baggersector. Wat moet Van Oord Utrecht doen?
De ondernemende Van Oorden besluiten toch door te gaan. Er wordt gereorganiseerd
en in 1990 worden, na een heftige biedingenstrijd tussen Van Oord Werkendam
(onderdeel ham) en Van Oord Utrecht, VO-UT en ACZ samengevoegd tot één onder
neming onder de naam Van Oord ACZ.
Het is bijna een wonder, maar in de tijd van de vorming van de 'nieuwe onderneming'
raken de baggerbusiness en de steenstortmarkt ook weer in een flow. Van deze
opleving maakt Van Oord ACZ uiteraard dankbaar gebruik. Wereldwijd zijn er gigan
tische landaanwinningsprojecten, onder andere in Hongkong en Singapore. Ook de
steenstorttak gaat het voor de wind. Olie- en gasvelden in de Noordzee worden
ontwikkeld en ook de Hogesnelheidslijn (HSL) en de Betuwelijn leveren veel werk
op. Het gaat dus goed met het bedrijf en er worden grote investeringen gedaan in
sleephopperzuigers, valpijpschepen en een jumbosleepzuiger. In 1990 is het perso
neelsbestand ongeveer vierhonderd man en dat groeit uit tot ongeveer duizend
man in 2000. Rond 2003 is er sprake van steeds meer concentraties van bedrijven in
de waterbouwsector en ook Van Oord ACZ lijkt niet te ontkomen aan die, kennelijk,
noodzakelijke fusies van bedrijven.
Bijna alle Van Oorden weer bij elkaar in één onderneming
Ondanks het feit dat, zoals in de titel vermeld, het hier gaat over de periode 1953-
1986 is het toch interessant om te weten hoe de vlag er bij Van Oord anno 2016
bijhangt. Welnu, de eerste splitsing van bedrijven in 1948 en de ontwikkelingen
daarna zijn al uitvoerig aan de orde geweest. In 2001 komt een fusie tot stand tussen
de HAM en Ballast Baggeren. Deze nieuwe onderneming gaat Ballast HAM Dredging
(BHD) heten. De volgende stap tot schaalvergroting laat echter niet lang op zich
wachten. In 2003 komt de vanwege efficiëntie noodzakelijke fusie van Van Oord
ACZ met BHD tot stand. Deze fusie heeft nog al wat voeten in de aarde vanwege
117