van ervaren arbeidskrachten voor de door Jac.G opgerichte onderneming. Ook de oudste zonen Goof en Jan voegen zich bij hun vader als firmant van de onderneming. Na tien tot vijftien jaar treden ook de jongere zoons van Jac.G, Koos en Andries, tot de onderneming toe. Het bedrijf heeft in de tussentijd de wind in de zeilen. De Watersnoodramp van 1953, hoe desastreus en triest dan ook, geeft Van Oord Utrecht de kans zich volledig te ontplooien en evenals de andere oorspronkelijke Van Oord-takken tot grote bloei te komen. Door de in 1953 gegenereerde winsten is het bedrijf in staat om zich bezig te gaan houden met baggeren. Er wordt een oude cutterzuiger aangeschaft, de Westerschelde, en het grote baggeravontuur kan beginnen. Vervolgens wordt het grote baggermaterieel drastisch uitgebreid. In 1970, wanneer het werkaanbod in Nederland wat stagneert, richt de onderneming haar blik op het buitenland: eerst Europa en later ook het Midden-Oosten en Zuid- Amerika. In die periode wordt in samenwerking met Van Ommeren uit Rotterdam een aantal sleephopperzuigers aangeschaft. Bewust wordt gekozen voor samen werking met Van Ommeren, vanwege het feit dat het financiële risico te groot is om alleen door Van Oord Utrecht te worden gedragen. De alliantie tussen de twee bedrijven krijgt de naam Dredging V02. De samenwerking houdt stand tot 1983, want dan is Van Oord Utrecht in staat om het sleepzuigen zelfstandig, zonder de financiële back up van Van Ommeren, uit te voeren. Na veel werken te hebben uitgevoerd over de hele wereld, bijvoorbeeld in Damman, Bahrein en Jubail, overigens met wisselend financieel succes, ontstaat in de jaren na 1985 een enorme recessie in de baggersector. Wat moet Van Oord Utrecht doen? De ondernemende Van Oorden besluiten toch door te gaan. Er wordt gereorganiseerd en in 1990 worden, na een heftige biedingenstrijd tussen Van Oord Werkendam (onderdeel ham) en Van Oord Utrecht, VO-UT en ACZ samengevoegd tot één onder neming onder de naam Van Oord ACZ. Het is bijna een wonder, maar in de tijd van de vorming van de 'nieuwe onderneming' raken de baggerbusiness en de steenstortmarkt ook weer in een flow. Van deze opleving maakt Van Oord ACZ uiteraard dankbaar gebruik. Wereldwijd zijn er gigan tische landaanwinningsprojecten, onder andere in Hongkong en Singapore. Ook de steenstorttak gaat het voor de wind. Olie- en gasvelden in de Noordzee worden ontwikkeld en ook de Hogesnelheidslijn (HSL) en de Betuwelijn leveren veel werk op. Het gaat dus goed met het bedrijf en er worden grote investeringen gedaan in sleephopperzuigers, valpijpschepen en een jumbosleepzuiger. In 1990 is het perso neelsbestand ongeveer vierhonderd man en dat groeit uit tot ongeveer duizend man in 2000. Rond 2003 is er sprake van steeds meer concentraties van bedrijven in de waterbouwsector en ook Van Oord ACZ lijkt niet te ontkomen aan die, kennelijk, noodzakelijke fusies van bedrijven. Bijna alle Van Oorden weer bij elkaar in één onderneming Ondanks het feit dat, zoals in de titel vermeld, het hier gaat over de periode 1953- 1986 is het toch interessant om te weten hoe de vlag er bij Van Oord anno 2016 bijhangt. Welnu, de eerste splitsing van bedrijven in 1948 en de ontwikkelingen daarna zijn al uitvoerig aan de orde geweest. In 2001 komt een fusie tot stand tussen de HAM en Ballast Baggeren. Deze nieuwe onderneming gaat Ballast HAM Dredging (BHD) heten. De volgende stap tot schaalvergroting laat echter niet lang op zich wachten. In 2003 komt de vanwege efficiëntie noodzakelijke fusie van Van Oord ACZ met BHD tot stand. Deze fusie heeft nog al wat voeten in de aarde vanwege 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2016 | | pagina 123