In opdracht van de Dienst Dijkherstel Zeeland afdeling Schouwen-Duiveland werden door ons bedrijf de volgende hoeveelheden zinkstukken gemaakt, ge zonken en bestort: de benodigde stort- steen werd mede door ons over geslagen op zolderbakken en vervoerd: Door ons bedrijf alleen is verwerkt 284000 m2 In combinatiewerk was ons aandeel 112500 m2 Totaal 396500 m2 De maximale weekprestatie bedroeg ca. 24000 m2. Dat betekent dat door ons bedrijf ruim 70 procent van alle zinkstukken zijn aangebracht, die ten behoeve van de droogmaking van Schouwen-Duiveland zijn verwerkt. De werkzaamheden zijn vaak onder moeilijke omstandigheden geschied van februari tot december 1953 en wel voor de dijkgaten Schelphoek (met Burghsluis), 'Levensstrijd' (Zierikzee) en Ouwerkerk. Deltaplan Voor de Watersnoodramp wordt al gesproken over een te realiseren Deltaplan. De veiligheid blijkt door de toenmalige staat van de waterbescherming verre van vol doende. De watersnood van 1953 bevestigt de eerdere conclusie en er wordt vervol gens haast gemaakt met het ontwikkelen van het voorgenomen waterbescher- mingsplan. Op 21 februari 1953 wordt de Deltacommissie opgericht, onder leiding van de directeur-generaal van Rijkswaterstaat ir. A.G. Maris. Het doel van de Deltacommissie is het opstellen van een plan dat ervoor zal zorgen dat twee doelen kunnen worden bereikt: 1. Het watervrij maken van gebieden die bij hoge vloedstanden nog regelmatig onder water komen te staan en de veiligheid van deze en andere gebieden tegen het water garanderen. 2. Het beveiligen van het land tegen verzilting. Het eiland Schouwen-Duiveland heeft door zijn geografische ligging in feite direct te maken met de grootste werken uit het totale Deltaplan: de Grevelingendam, de Brouwersdam en last but not least de Oosterscheldekering. We bespreken nu in relatief kort bestek de onderdelen van het uitgebreide Deltaplan die letterlijk direct met Schouwen-Duiveland verbonden zijn. Dit zijn achtereenvolgens: de Grevelingendam, de Brouwersdam en tot slot het pronkstuk van de werken, de Oosterscheldekering. Bij al deze werken spelen de Van Oorden ook weer een cruciale rol en ontwikkelen de Van Oord-bedrijven zich qua omvang en expertise op explosieve wijze. Het totale Deltaplan, aanvankelijke kostenraming 1,5 tot 2 miljard gulden, uiteindelijke kosten 9,3 miljard gulden 121 C. DELTAWERKEN 1 1000000 MMMMtwrina l991-1997 Uiring»! Wd (Mi 1957-1970 Noordzee Brouwersdam 1962-1971 MMrakda 1958-1969 1977-1987 Srevelingen dam 1958-1965 Oosterschelde kering 1978-1986 Veersegatdam 1958-1961 Zeelandbrug 1963-1965 Zandkreekdam 1957-1960 Oesterdam 1980-1986 Dam (met bouwtijd) Stormvloedkering Oude kustlijn (vóór 1953) Huidige kustlijn .s't Nieuw land l l Zoetwater

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2016 | | pagina 127