Aanvankelijk is het de bedoeling om ook de Oosterschelde geheel af te sluiten. Naarmate de aanvangswerkzaamheden vorderen, wijzen met name milieuorganisaties erop dat volledige afsluiting van de Oosterschelde zal leiden tot onherstelbare schade aan natuur en milieu. Gaande de voorbereiding van dit imposante sluitstuk van de Deltawerken, begin jaren zeventig in de vorige eeuw, brandt een heftige strijd los tussen voorstanders van volledige afsluiting en tegenstanders van een der gelijke uitvoering. Die tegenstanders zijn vissers, later gesteund door milieugroepen en politici. Na ontzettend veel vergaderingen, discussie en optreden van actiegroepen leidt de protestgolf tegen volledige afsluiting tot een plan voor een afsluitbare Oosterscheldedam. Jammer dat de uitvoering van eerdere planning van de werken voor een deel voor niets blijken. De aanvankelijke voorbereidingen en de uitvoering van de startwerkzaamheden voor een gesloten afsluiting van de Oosterschelde moeten worden afgebroken. ACZ heeft in die eerste fase onder de paraplu van de Combinatie Dijksbouw Oosterschelde (DOS) een belangrijke rol gespeeld. Het belang van de deelname van ACZ is gebaseerd op de grote knowhow op het gebied van bodembescherming. ACZ heeft namelijk de 'blokkenmat' ontwikkeld als nieuwe vorm van bodem bescherming. Dankzij onder andere die noviteit op het gebied van bodem bescherming levert dit dos de gunning van het contract op. Naast de blokkenmat wordt nog een groot gedeelte van de bodembescherming uitgevoerd met de net zoals ook bij de Brouwersdam gehanteerde zooistukken. Een aantal van de aanvangsactiviteiten brengt een hoop extra kosten met zich mee. Deze onnodige werkzaamheden worden veroorzaakt door het feit dat in de zomer van 1971 wordt vastgesteld dat de Oosterschelde zal worden afgesloten met behulp van een aantal kabelbanen, Tussen juni 1972 en juli 1974 zijn de twaalf daartoe 126 De voltooide Oosterscheldekering (Foto Jan Glaubitz)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2016 | | pagina 132