buiten Bruinisse hoeven te varen. In '48/'49 gaan de vier zoons van Dirk, dan in
leeftijd variërend van 28 tot 41 jaar, regelmatig na het werk met de RTM naar Zierikzee
en krijgen daar in de avonduren privéles op de Ambachtschool om elektrisch en
autogeen lassen te leren van de leraar H. Goettsch. In januari 1950 meldt de krant
dat het eerste ijzeren schip (BRU 17) voor reparatie op de werf ligt en er wordt
vermeld dat 'inmiddels personeel en materieel op de nieuwe situatie zijn ingericht
De overgang van hout naar ijzer betekent
natuurlijk niet alleen een aanpassing van
vakkennis, werktuigen en gereedschap. Ook
de hellingen moeten worden aangepast.
Voor de twee oude houten langshellingen,
nog daterend uit 1890, komt in 1952 een
betonnen wagenhelling, ook weer een langs-
helling, in de plaats.
Dirk Pzn. was de zevende generatie in de
scheepsbouwdynastie. Nu, in 2016, berust
de leiding bij de negende en tiende gener
atie. Inmiddels is, mede onder invloed van
de uitvoering van de Deltawerken en de
milieuwetgeving, de scheepswerf volledig
vernieuwd: de nieuwe helling wordt op 20
november 1990 in gebruik genomen. In
2001 wordt de houten loods vervangen die
dan voor een deel al bijna negentig jaar
dienst heeft gedaan, door een moderne Dirk van Duivendijk Pzn. 1884-1971in
fabriekshal. 7956 (foto: C. van der Meulen)
33
Stormschade Bruinisse in 1911; links de zwaar beschadigde loods van de scheepswerf GASD nr. B 0378,
Zierikzee)