De scheepsbouw en de schepen in Bruinisse In de Tegenwoordige Staat van Zeeland18 lezen we over Bruinisse: '...Sommigen vinden ook hun bestaan in het visschen en verkoopen van oesters, mosselen en anderen schulpvisch, waar toe hier doorgaans vyf en twintig, ja dertig Hoogaarsen en andere Schuiten voorhanden zyn.' Deze uitspraak dateert uit ongeveer 1750. Of er toen al een scheepswerf was in Bruinisse weten we niet maar de hoogaars, gebruikt als vissersschip, is er dan al wel. Dat het aantal vissersschepen behoorlijk toeneemt in de negentiende en twintigste eeuw zien we in het jaarlijkse Verslag van de gemeente Baiinisse, want daarin wordt doorgaans vermeld hoeveel vissersschepen groter dan tien ton er in de gemeente zijn geregistreerd. In de periode 1877-1930 stijgt het aantal vissersschepen van 95 in 1877 naar 153 in 1902 en neemt dan weer geleidelijk af naar 73 in 1930. In 1898 wordt het getal van 130 nader gespecificeerd: 120 hoogaarzen, 4 lemmerjachten, 2 kotters, 2 hengsten, een aak en een bak. In 1926 vermeldt men dat er 37 motor schepen zijn en 50 zeilschepen. Slechts één schip houdt zich bezig met de visserij op zee. In een interview19 vermelden de broers Pieter, Leendert en Melis van Duivendijk Dzn. dat er voor de Tweede Wereldoorlog nog maar vijftien ijzeren schepen in de vissersvloot waren. Gezien deze situatie is het niet verwonderlijk dat op deze scheepswerf tot 1948-1949 uitsluitend houten schepen worden gerepareerd. De ver slaggeving over de nieuwbouw van (vissers)schepen door Pieter van Duivendijk Dzn. is niet altijd eenduidig en bovendien zijn er in de periode dat Pieter schepen bouwde twee scheepswerven. Zijn achterkleinzoon Dirk Lzn. (1931) houdt het er op dat Pieter dertien schepen bouwde: negen vissermanhoogaarzen, twee lemmerjachten en twee hoogaarzen met opbouw. Maar hij geeft toe dat het er meer kunnen zijn. Ook Pieter Dzn. bouwt, zoals zijn vader Dirk Pzn. en broer Melis Dzn. in Tholen, binnendijks. Er is een mooie foto uit 1906 van het over de dijk halen van het casco 34 Een nieuwe Hoogaars, de bru 42, wordt over de kruin van de dijk gesleept op de Van Duivendijk- scheepswerf in Bruinisse in 1906; hier waren acht man voor nodig. De man met hoed is Pieter van Duivendijk Dzn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2016 | | pagina 36