werd boven hen gesteld. Dat was voor hen het zoveelste teken van Gods ongenoe gen over het Nederlandse volk. De intrede van deze koning had hun ergste angst bewaarheid: God had hen verlaten. Vreemd genoeg stonden de orthodox-gerefor meerden minder negatief tegenover de inlijving bij Frankrijk, die op Lodewi,ks koningschap volgde. De inlijving vatten zij op als een godsgencht. Ze waren ervan overtuigd dat God Napoleon had gezonden als scherprechter. De Fransen waren de roede in Gods hand om de vrijzinnige protestanten te straffen, die achter de scheiding van kerk en staat zaten en achter de meer vrijzinnige richting die de kerk was ingeslagen. Het uitverkoren volk verkeerde nog liever onder de knoet van de Fransen dan onder die van de vrijzinnigen in de Bataafse Republiek. Niettemin moest ook de bezetting door de Fransen worden opgevat als een teken van Gods ongenoegen. Het was de straf van God voor de verkeerde weg die kerk en Republiek waren ingeslagen. Afsluiting tt De groep orthodox-gereformeerden was beperkt van omvang. Het merendeel van de bewoners van Schouwen-Duiveland zal zich naar het Franse bewind hebben geschikt en hebben geprobeerd er het beste van te maken. De veranderingen in de politieke en bestuurlijke instituties waren immens. Compleet nieuwe structuren voor bestuur, rechtspraak en politie, werden, zoals we zagen, opgeworpen. Men Portret van Napoleon Bonaparte door Charles Howard Hodges, 1811 (collectie Rijksmuseum)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2016 | | pagina 54