rails, maar vooral ook ten aanzien van de krommingen en hoogten. Betrekkelijk
sommige krommingen en hoogten heerscht toch bij een groot deel van het ïeizend
publiek niet de zoo noodige gerustheid. Gemompeld wordt, dat de Directie bij den
aanleg van de lijn een te groote zuinigheid in acht heeft genomen.' Maar hij
provoceert wel voorzichtig: 'In weerwil van mijn persoonlijk gevoelen, acht ik het
gewenscht, dat de Directie van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij weet, hoe
een niet gering deel van het reizend publiek over de lijn denkt.'
Brinio is het daarnaast ook niet altijd eens met de openingstijden van de wachtkamer.
Hij weet dat beeldend te beschrijven: 'Zoo heb ik 's winters, als de laatste tram
te dezer stede aankomt, altijd met den postbeambte te doen, die niet zelden een
uur heen en weer moet trippelen, teneinde de aankomst van de laatste tram af te
wachten. Wat moet die stumperd een kou opdoen! De eenigste plaats, waar hij
tegen een snerpenden Noordenwind, of tegen den killen regen beschutting kan
zoeken, is het gangetje van het privaat en den urinoir, want de wachtkamer aan het
station is gesloten. En nu zal men mij grif toegeven, dat dit onwelriekend plaatsje
geen waardige plek is voor een beambte van de Koninklijke Nederlandschen
Posterij.' (24-9-1904) Over het feit dat Renesse geen station heeft maar slechts een
'halte' doet hij ook per openbare brief zijn beklag. (15-8-1919)
Toch bekijkt hij de komst van de tram positief. 'Eveneens is de Rotterdamsche
Tramwegmaatschappij niet stil blijven staan. Zij heeft ten gerieve van het reizend
publiek reeds vele hinderlijke en zelfs gevaarlijke krommingen, die de tram op haar
route door Schouwen-Duiveland maakt, weggenomen. En als haar lijn naar Burgh
en Haamstede, met den aanleg waarvan men binnenkort hoopt te beginnen, gereed
is, dan kunnen de Zierikzeeënaars des zomers van zee en duinen gemakkelijker en
goedkooper gebruik maken, dan nu het geval is.' (20-3-1914) Het is duidelijk: de
tram als voorbeeld van de nieuwe tijd.
78
Het tramongeluk bij Capelle in 1904 (GASD Z 1352)