Hollandsch Diep op. richting respectievelijk Willemstad en Zijpe. Twaalf Engelse vliegtuigen van het type Hawker Typhoon naderden en splitsten zich in twee groepen en openden het vuur met rampzalige gevolgen. Hierbij werden dertien doden en vijfentwintig gewonden betreurd. Ook diverse salvo's werden afgevuurd richting het stadje Willemstad. De kapitein van de ss Willemstad besloot door de noodsituatie aan boord de veerboot tegen de dijk te zetten. De namen van de slachtoffers zijn vermeld in de tabel. Beschietingen en bombardementen op Haamstede Op 20 december 1943 werden door de geallieerden boven de Hogeweg één of meer in de lucht ontploffende bommen uitgegooid, waarbij minstens negen huizen grotendeels vernield werden. Daarbij was ook het huis van de familie De Kogel, nu Hogeweg 51. G.A. de Kogel, 72 jaar. raakte zwaargewond doordat een zolderbalk op zijn borst viel. Kort daarop werd hij naar een ziekenhuis in Rotterdam vervoerd, waar hij op 17 maart 1944 overleed. Zijn vrouw had meer geluk en kwam met de schrik vrij. De grootste luchtlandingsoperatie aller tijden, met 34 600 militairen, bekend als Operation Market Garden (De Slag om Arnhem), vond in september 1944 plaats. Op zondag 17 en maandag 18 september vertrokken van 23 bases in Oost-Engeland 1759 transportvliegtuigen, die meer dan 1000 gliders (zweefvliegtuigen) sleepten. Een begeleiding van 1500 jagers moest voor bescherming zorgen. Opperbevelhebber Montgomery bedacht grotendeels de operatie die uitgevoerd werd om de oversteek van Maas en Rijn snel uit te voeren. De noordelijke vliegroute, de drukste, liep precies over Schouwen-Duiveland, waar de bevolking van de Westhoek twee dagen uren aan een stuk de hemel vol met laag overkomende vliegtuigen zag. Noe isten oorlog zó aofelope', zei iedereen. Vanuit de bunkers in het duingebied werd voortdurend hevig met luchtafweer geschoten terwijl meevliegende geallieerde jagers terugschoten. Deze stellingen waren zondag 's ochtends 17 september al door geallieerde vliegtuigen bestookt, die helaas slecht gericht ook hun bommen op burgerwoningen afwierpen. Een glider moest een voortijdige landing maken bij Dreischor. zo ook een andere bij Nieuwerkerk en twee in de Westhoek. Een van hen moest boven Westenschouwen. als gevolg van hevige luchtturbulentie, afhaken en landde in de Westboutinlaag, bij de tegenwoordige waterplas. De vijf Engelse inzittenden werden door de Duitsers direct gevangengenomen. Een andere slepende C-47A Dakota van de Amerikaanse 82ste Luchtlandingsdivisie, die vooraan in de formatie vloog. kon. na in de linkervleugel te zijn geraakt, een noodlanding maken op het vliegveld, maar raakte daar één van de vele daar neergelegde explosieven. Door de Duitsers beschoten vloog het toestel in brand. De tweede piloot kapitein Lorimer werd gedood, majoor Beek en navigator luitenant Paterno werden krijgsgevangen gemaakt. Piloot Vernon Gillispy kreeg, toen hij wilde ontsnappen, een schot in zijn long. Hij werd naar het ziekenhuis van Noordgouwe gebracht en overleefde de oorlog. In het ontkoppelde zweefvliegtuig dat dichtbij Molenberg op zijn neus neerkwam, zaten vier vliegers en een jeep. De mannen verstopten zich in een schuur, de Duitsers maakten de jeep buit. Toen de Amerikanen twee Duitsers met hun jeep zagen rijden, schoten ze die van een afstand dood. Kort daarop gaven de vliegers zich over. Die zondag raakten door oorlogsgeweld enkele mensen gewond en waren vijf slachtoffers te betreuren. 115

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2017 | | pagina 117