strijd wordt de mens door Gods onpeilbare liefde bijgestaan mits hij openstaat voor
'Liefdes wenken'. Doet hij dat dan zal hij bevrijding als genade ervaren. Genade is
hier niet 'vergeving om niet' maar het verbreken van de keten die de ziel kluistert
aan het, zedelijk, lagere: 'In 't doolhof vond Uw liefde mij, Door Uw genade werd ik
vrij', (lied 15:4). De teksten van Helder missen in het algemeen de echte gebedstoon;
ze zijn veeleer betogend. Dit geldt te meer als de inhoud van een lied aangeduid
wordt als:
BEDE
Tot U wend ik mijn oog
Die boven 's hemels boog
Eeuwiglijk. troont;
U, die het hart geneest
En door Uw Heilgen Geest
Hem, die oprecht U vreest,
Uw liefde toont
enz. (lied 8:1)
Helder heeft blijvende betekenis voor het godsdienstig/kerkelijke lied doordat hij in
Nederland als eerste geattendeerd heeft op de betekenis van Engelse hymn tunes.
Er was in de negentiende eeuw wel aandacht voor teksten uit Engeland maar niet
voor de melodieën, de blik was hier eenzijdig gericht op Duitsland.5- Pas in de
jaren dertig van de twintigste eeuw verschenen Engelse melodieën in Nederlandse
kerkelijke bundels (Bundel van het Hersteld Verband 1933 en de Hervormde Bundel
1938).
Helder als vrijmetselaar
In 1879 werd Helder aangeno
men als vrijmetselaar in de loge
'Deugd en IJver' te Harlingen. Hij
was toen predikant in Wijnaldum.
Het was in de negentiende eeuw
niet ongewoon dat een modern
predikant lid was van de vrijmet
selarij.53 Kernwaarden van eigen
geloofsovertuiging vond men terug
in de gedachtewereld van de vrij
metselaar: vrijheid en zedelijk stre
ven. Vrijheid: men dient te geloven
in een god maar welke god wordt
overgelaten aan de persoonlijke
keuze; zedelijk streven, verbeeld
in de metafoor van de ruwe steen
die een leven lang bewerkt moet
worden, is gebiedende plicht voor
elke vrijmetselaar. Voor orthodoxe
predikanten lag dat anders. Zij we
zen de vrijmetselarij af, soms onder
beschuldiging een valse religie te
Loge Deugd en IJverHarlingen (Wikipedia)
43