strijd wordt de mens door Gods onpeilbare liefde bijgestaan mits hij openstaat voor 'Liefdes wenken'. Doet hij dat dan zal hij bevrijding als genade ervaren. Genade is hier niet 'vergeving om niet' maar het verbreken van de keten die de ziel kluistert aan het, zedelijk, lagere: 'In 't doolhof vond Uw liefde mij, Door Uw genade werd ik vrij', (lied 15:4). De teksten van Helder missen in het algemeen de echte gebedstoon; ze zijn veeleer betogend. Dit geldt te meer als de inhoud van een lied aangeduid wordt als: BEDE Tot U wend ik mijn oog Die boven 's hemels boog Eeuwiglijk. troont; U, die het hart geneest En door Uw Heilgen Geest Hem, die oprecht U vreest, Uw liefde toont enz. (lied 8:1) Helder heeft blijvende betekenis voor het godsdienstig/kerkelijke lied doordat hij in Nederland als eerste geattendeerd heeft op de betekenis van Engelse hymn tunes. Er was in de negentiende eeuw wel aandacht voor teksten uit Engeland maar niet voor de melodieën, de blik was hier eenzijdig gericht op Duitsland.5- Pas in de jaren dertig van de twintigste eeuw verschenen Engelse melodieën in Nederlandse kerkelijke bundels (Bundel van het Hersteld Verband 1933 en de Hervormde Bundel 1938). Helder als vrijmetselaar In 1879 werd Helder aangeno men als vrijmetselaar in de loge 'Deugd en IJver' te Harlingen. Hij was toen predikant in Wijnaldum. Het was in de negentiende eeuw niet ongewoon dat een modern predikant lid was van de vrijmet selarij.53 Kernwaarden van eigen geloofsovertuiging vond men terug in de gedachtewereld van de vrij metselaar: vrijheid en zedelijk stre ven. Vrijheid: men dient te geloven in een god maar welke god wordt overgelaten aan de persoonlijke keuze; zedelijk streven, verbeeld in de metafoor van de ruwe steen die een leven lang bewerkt moet worden, is gebiedende plicht voor elke vrijmetselaar. Voor orthodoxe predikanten lag dat anders. Zij we zen de vrijmetselarij af, soms onder beschuldiging een valse religie te Loge Deugd en IJverHarlingen (Wikipedia) 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2017 | | pagina 45