ontwikkeling door. Sindsdien is het vliegtuig niet meer weg te denken uit de oorlogvoering. Op 1 juli 1914, vlak voor het begin van de oorlog, richtte de Britse marine een vliegdienst op, de Royal Naval Air Service (RNAS). De RNAS beschikte over watervliegtuigen met drijvers, maar deze bleken niet te voldoen in de ruwe Noordzee. Daarom werden met name landvliegtuigen ingezet voor de oorlog ter zee. Aan weerszijden van Het Kanaal richtte de RNAS vliegvelden in, onder meer in Coudekerque bij Duinkerken. Hier was de No. 5 Wing gestationeerd, bestaande uit twee squadrons: No. 5 en No. 7 Squadron. Het laatstgenoemde squadron was verantwoordelijk voor de luchtaanval op Zierikzee. In februari 1917 ging de strijd op zee een nieuwe fase in met de afkondiging van de onbeperkte duikbotenoorlog door de Duitse legerleiding, waarmee zij de toevoer naar Groot-Brittannië wilde lamleggen. Duitse duikboten brachten in het voorjaar van 1917 in een alarmerend tempo geallieerde maar ook neutrale koopvaardijschepen tot zinken. Dat laatste leidde er mede toe dat de Verenigde Staten zich op 6 april 1917 in de strijd mengden. Een van de geallieerde maatregelen tegen het offensief van de duikboten was een intensivering van het luchtoffensief langs de Belgische kust.5 In het voorjaar van 1917 voerde de RNAS bijna dagelijks aanvallen uit op de watervliegtuigbasis in Zeebrugge, de havens van Brugge, de havens en duikbootbases in Oostende en het vliegveld bij Gent. No. 7 Squadron was vrijwel iedere nacht met enkele vliegtuigen actief boven de Belgische kust. In dit stadium van de oorlog vloog de RNAS met de Short Bomber, een kist die op dat moment al verouderd was. Zo bedroeg de topsnelheid slechts 67 nautische knopen per uur (124 km/u). In de nacht van 29 op 30 april 1917 stegen twee Short Bombers van het 7e Squadron op voor wat een routinevlucht behoorde te zijn: een aanval op de Duitse watervliegtuigen bij de pier van Zeebrugge. Een van deze toestellen dwaalde echter af en wierp zijn bommen op Zierikzee. De vlucht naar Zierikzee was een van de laatste vluchten van dit type. Vanaf mei 1917 werd de Short Bomber vervangen door de Handley Page - volgens luchtvaartkenners de eerste 'echte' Britse bommenwerper. Een hoorzitting Tot op heden is in de literatuur nooit een verklaring gegeven waarom de bemanning van een Brits vliegtuig die nacht zo ver uit koers raakte en Zierikzee voor Zeebrugge aanzag. In de National Archives in Londen heeft de auteur van dit artikel een rapport uit 1917 aangetroffen dat nieuw licht op de zaak werpt. Het betreft het dossier met de titel Bombing of Zierikzee, Holland on 29tb/30th April, 1917. Court of Enquiryuit het archief van de Admiralty. Aan boord van het kanonneerschip H.M.S. Prince Eugene voerde de admiraliteit WÊM Britse Short Bomher, het type dat in de nacht van 29 op 30 april 1917 per abuis bommen afwierp op Zierikzee (Wiki- media Commons) 75

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2017 | | pagina 77