op 11 juni 1917 een intern onderzoek uit naar de bomaanval op Zierikzee. Diverse betrokkenen werden hierbij verhoord: de commandant van No. 5 Wing, alsmede diverse officieren die verantwoordelijk waren voor de bewapening, het registreren van de vluchtgegevens, inlichtingen, meteorologie et cetera. Maar de meeste aandacht ging uit naar de verklaringen van de vliegtuigbemanningen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat die nacht twee toestellen van het No. 7 Squadron vanuit Duinkerken richting Zeebrugge waren vertrokken. Verder bleek dat een van deze toestellen daadwerkelijk zijn bommen had afgeworpen bij Zeebrugge en na een vlucht van een uur en vijftig minuten was teruggekeerd op het vliegveld bij Coudekerque. Binnen dit tijdsbestek was het onmogelijk met een Short Bomber heen en weer naar Zierikzee te vliegen. Een ervaren bemanning Het andere toestel werd bestuurd door de 28-jarige Flight Lieutenant Cecil Hill Darley. Zijn waarnemer bij deze vlucht was de 21-jarige Schot John McKimmie Young, die de voorste plek in de cockpit innam. Zij bleken verantwoordelijk voor het vergissingsbombardement op Zierikzee. Aan de hand van hun verklaringen is het mogelijk een reconstructie te maken van hun vlucht naar Zierikzee. Hieruit blijkt dat in die nacht sprake was van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het navigeren in de lucht stond die jaren nog in de kinderschoenen, al was er binnen de Britse marine van oudsher wel veel kennis over navigeren op zee. In de opleiding van de RNAS leerden vliegers en waarnemers de basisprincipes van het navigeren met behulp van kompas, kaart en sterren.7 Op papier was Zeebrugge vanuit Duinkerken relatief eenvoudig aan te vliegen. Zolang een vliegtuig de kustlijn bleef volgen, kwam het min of meer vanzelf op de gewenste bestemming. Beide bemanningsleden beschikten over ruime ervaring in het opereren in dit deel van de Noordzee. Sinds zijn komst bij het No. 7 Squadron een jaar eerder, had Darley al 35 van dergelijke missies uitgevoerd boven België. Zijn superieuren waren bovendien lovend over zijn vliegkwaliteiten: 'Promises to be a very good pilot, being very keen, plucky, skilful.'8 [Hij is een veelbelovende vlieger: intelligent, moedig en bekwaam.] Over McKimmie Young waren ze minder complimenteus. Hij werd gekarakteriseerd als gereserveerd en traag van begrip.9 Niettemin had ook hij een jaar ervaring in het navigeren in deze contreien. Grondmist en draaiende wind Die bewuste nacht koos Darley om 23.53 uur het luchtruim. Na de start klom hij naar een hoogte van 3000 voet (ruim 900 meter), dit duurde ongeveer zeven tot acht minuten. Er stond een stevige bovenwind van ongeveer 20 knopen per uur (circa 35 156 76 Ad 111. ly u'lY .9/7 CLOSED UNTIL 1993 Voorzijde van het rapport dat de Court of Enquiry opstelde naar aanleiding van de vergissingsaanval op Zierikzee (The Natio nal Archives, ADM 156-167)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2017 | | pagina 78