op 11 juni 1917 een intern onderzoek uit naar de bomaanval op Zierikzee. Diverse
betrokkenen werden hierbij verhoord: de commandant van No. 5 Wing, alsmede
diverse officieren die verantwoordelijk waren voor de bewapening, het registreren
van de vluchtgegevens, inlichtingen, meteorologie et cetera. Maar de meeste
aandacht ging uit naar de verklaringen van de vliegtuigbemanningen. Uit het
onderzoek kwam naar voren dat die nacht twee toestellen van het No. 7 Squadron
vanuit Duinkerken richting Zeebrugge waren vertrokken. Verder bleek dat een van
deze toestellen daadwerkelijk zijn bommen had afgeworpen bij Zeebrugge en na
een vlucht van een uur en vijftig minuten was teruggekeerd op het vliegveld bij
Coudekerque. Binnen dit tijdsbestek was het onmogelijk met een Short Bomber
heen en weer naar Zierikzee te vliegen.
Een ervaren bemanning
Het andere toestel werd bestuurd door de 28-jarige Flight Lieutenant Cecil Hill
Darley. Zijn waarnemer bij deze vlucht was de 21-jarige Schot John McKimmie
Young, die de voorste plek in de cockpit innam. Zij bleken verantwoordelijk voor
het vergissingsbombardement op Zierikzee. Aan de hand van hun verklaringen is
het mogelijk een reconstructie te maken van hun vlucht naar Zierikzee. Hieruit blijkt
dat in die nacht sprake was van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Het navigeren in de lucht stond die jaren nog in de kinderschoenen, al was er
binnen de Britse marine van oudsher wel veel kennis over navigeren op zee. In de
opleiding van de RNAS leerden vliegers en waarnemers de basisprincipes van het
navigeren met behulp van kompas, kaart en sterren.7 Op papier was Zeebrugge
vanuit Duinkerken relatief eenvoudig aan te vliegen. Zolang een vliegtuig de
kustlijn bleef volgen, kwam het min of meer
vanzelf op de gewenste bestemming. Beide
bemanningsleden beschikten over ruime
ervaring in het opereren in dit deel van
de Noordzee. Sinds zijn komst bij het No.
7 Squadron een jaar eerder, had Darley al
35 van dergelijke missies uitgevoerd boven
België. Zijn superieuren waren bovendien
lovend over zijn vliegkwaliteiten: 'Promises
to be a very good pilot, being very keen,
plucky, skilful.'8 [Hij is een veelbelovende
vlieger: intelligent, moedig en bekwaam.]
Over McKimmie Young waren ze minder
complimenteus. Hij werd gekarakteriseerd
als gereserveerd en traag van begrip.9
Niettemin had ook hij een jaar ervaring in
het navigeren in deze contreien.
Grondmist en draaiende wind
Die bewuste nacht koos Darley om 23.53
uur het luchtruim. Na de start klom hij
naar een hoogte van 3000 voet (ruim 900
meter), dit duurde ongeveer zeven tot acht
minuten. Er stond een stevige bovenwind
van ongeveer 20 knopen per uur (circa 35
156
76
Ad 111. ly u'lY .9/7
CLOSED
UNTIL
1993
Voorzijde van het rapport dat de Court of
Enquiry opstelde naar aanleiding van de
vergissingsaanval op Zierikzee (The Natio
nal Archives, ADM 156-167)