Generaal C.J. Snijders, tijdens de Eerste Wereldoorlog opperbevelhebber van de Nederlandse land en zeemacht, bracht op 5 mei 1917 een bezoek aan Zierikzee. De wijzende man is eerste luitenant J.P Louwerse, commandant van Schouwen-Duiveland (GASD ZG 0191) donker raakt het menselijk evenwichtsorgaan ook veel sneller verstoord. Een vlieger moet daarom op zijn instrumenten vertrouwen, zelfs als dat indruist tegen zijn richtingsgevoel. Via welke route de bommenwerper Zierikzee heeft bereikt valt niet met zekerheid vast te stellen, want volgens De Telegraaf was het toestel zowel boven Middelburg als Goes gesignaleerd. Eenmaal boven de Oosterschelde waren de bemanningsleden kennelijk in de veronderstelling dat ze nog altijd voor de Belgische kust vlogen. Ten aanzien van het zicht boven het 'doelwit' wist Darley zich het volgende te herinneren: 'I could see the Mole fairly clearly on getting the right angle with the moon.'15 [Ik kon de strekdam vrij duidelijk zien toen ik onder de juiste hoek met de maan vloog.] McKimmie Young beaamde dit in zijn verklaring en gaf aan dat ze voordat ze hun bommen afwierpen in een cirkel over het beoogde doelwit vlogen. Vanwege hun fixatie op Zeebrugge zagen ze het Havenkanaal van Zierikzee waarschijnlijk aan voor het kanaal van Zeebrugge naar Brugge. De haveningang van Zeebrugge leek in die tijd ook wel op die van Zierikzee. In combinatie met de duisternis en de flarden bewolking is deze vergissing daarom wel enigszins verklaarbaar. De terugvlucht Het vervolg van Darley's verklaring bevat duidelijke aanwijzingen dat ze die nacht 79

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2017 | | pagina 81